הקדמה

עמוד:13

החלוקתי המאפיין את האידיאולוגיה הציונית (; Hochschild , 1981 . ( Lane , 1986 השוואה זו תתבסס על מחקרים תיאורטיים ואמפיריים , המשרטטים מודלים אלה . מתוך העמקת ההיבט המקומי הישראלי תיבחן זיקתם של המגזרים השונים בתוך החברה הישראלית כלפי מודל הצדק החלוקתי , הנובע מן האידיאולוגיה הציונית ( , Sabbagh . ( 2003 ; Sabbagh & Dar , 2002 ; Sabbagh , Vanhuysse , & Schmitt , 2010 שאלה נוספת בהקשר זה היא : ( ב ) כיצד מערכות החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית מהוות סוכני חיברות להנחלת ערכי ההגמוניה הציונית ? המענה לשאלה זו יתמקד במחקרים , העוסקים בהקשרים חינוכיים שונים בהם מועברת האידיאולוגיה הציונית ההגמונית , לדוגמא : טקסי זיכרון ( לומסקי פדר , , ( 2003 מסעות לפולין , ( פלדמן , 1998 ) תנועות נוער , תכניות לימודים , חינוך פנימייתי , ריכוז חברתי בבית הספר ועוד ( , Azarya , 1989 ; Gordon & Ackerman , 1984 Katriel . ( 1986 ; Rapoport , Penso , & Garb , 1994 לבסוף מתוך מטרה לאפשר התבוננות אורכית , נתייחס גם לשאלה ( ג ) כיצד ובאיזו מידה חלו תמורות בהגמוניה התרבותית הישראלית ? ( . ( Shafi r & Peled , 2002 באופן מיוחד נתאר את השינויים שחלו בחברה הישראלית החל מאמצע שנות השמונים , והמעבר לאידיאולוגית הגלובליזציה , דהיינו : המעבר מתפיסת מערכת החינוך כפועלת בתוך המרחב הלאומי בלבד , אל תפיסת מערכת החינוך כפועלת במרחב גלובאלי ( דהאן ויונה , ; 2006 יוגב , ליבנה ופניגר , ; 2009 יער ושביט , ; 2003 פילק ורם , . ( 2004 אנו מקוות , כי ספר זה יעורר עניין ודיון בקרב קהלים מגוונים כמו סטודנטים ואקדמאים ובעלי עניין אחרים העוסקים וחוקרים את תחום הסוציולוגיה של החינוך וסוגיות של אי שוויון וצדק בחינוך על הקשריהם השונים . בהזדמנות זו ברצוננו להודות מקרב לב לדבי גולדן , לעדנה לומסקי פדר , לנורה רש ולתמר רפופורט על הערותיהן החשובות והמועילות לפרקים נבחרים מתוך הספר . כמו כן , ברצוננו להקדיש תודה מיוחדת לתמר כתריאל על העידוד ועל התמיכה הרבה בהוצאת הספר .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר