פתח דבר

עמוד:10

העיתונות בחברת מידע דיגיטלית , ואת הזיקה שבין הסביבה החברתית-פוליטית לפעולתם של ארגוני התקשורת . החינוך לאוריינות מדיה מזמן התנסות משמעותית בהוראה - למידה , הממנפת את כישוריהם האזרחיים של הלומדים ומעודדת אותם לשיח אקטיבי במרחב הציבורי . הוראת האקטואליה במדיה מאפשרת לתת ביטוי אופרטיבי לשתי המלצות חשובות מדוח קרמניצר : האחת , להדגיש את פיתוחן של מיומנויות חשיבה רציונליות ומוסריות באמצעות דיון בשאלות ובנושאים אקטואליים ולהתמקד באלה הרלוונטיים לעולמם של הסטודנטים , ולהציע התנסויות מגוונות ; והאחרת , לפתח מודעות למקומם של אמצעי התקשורת כמעגלי השפעה חשובים בציבור , המתווכים בין הרבדים בחברה ומכתיבים את סדר היום ( , ( agenda setting מושג שיורחב במבוא לספר : באילו נושאים יש לעסוק , מה מהם ייכלל בדיון של השיח הציבורי ובאיזה אופן יוצגו . מטרות הספר הן : . 1 לעורר את המודעות של הלומדים לדומיננטיות של אמצעי התקשורת בחייהם כספקי מידע עיקריים וכגורמים רבי - עוצמה הקובעים את סדר היום הציבורי והאקטואלי שלהם והמשפיעים על איכות החיים בחברה דמוקרטית . . 2 לסייע ללומדים לברר באופן ביקורתי מושגים , עמדות וערכים שלהם בנושאים הקשורים לאקטואליה , ואת חלקה של המדיה בהבנייתם . . 3 לקרב את הלומדים אל הזיקה שבין נושאים מתוך האקטואליה ובין מקצועות הלימוד בבית הספר ובמכללה כדי שידעו להגיב עליהם באופן מושכל . . 4 לאפשר ללומדים התנסות בהפעלת גישה ביקורתית בחקר האקטואליה במדיה , באופן עיוני ומעשי , באמצעות אסטרטגיות הוראה ולמידה קונסטרוקטיביסטיות ויצירתיות . מבנה הספר פרק המבוא - להבין את ה״מציאות״ התקשורתית - מציב כמה שאלות מפתח , מטרות ועקרונות מנחים , כרציונל להבנת חשיבותו וערכו של הספר ומידת תרומתו לחינוך לאזרחות מרמת בית הספר היסודי ועד רמת המכללה . המבוא מאיר את נקודות ההשקה שבין האקטואליה למדיה מתוך ההקשר הרחב של היחסים בין המדיה והציבור . בחלקו השני מוצג בהרחבה המודל שעל פיו נבנתה המסגרת המושגית והתאורטית של הספר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר