פתח דבר

עמוד:8

הספר שלפנינו אימץ לעצמו מטרה זו : לקרב את קוראיו לתחום החינוך לאוריינות מדיה ביקורתית ( , ( Critical Media Literacy Education ובקיצור – לאוריינות מדיה . הנחתו היא , שהאקטואליה , היא תוצר של הבניה תקשורתית של אירועים ונושאים מענייני דיומא , ושהציבור מכיר אותה מתוך הדיווח התקשורתי ומסיפורים שהוא פוגש באמצעי התקשורת – המודפסים , האלקטרוניים והמקוונים . בשנים האחרונות הולכות וגדלות אפשרויות הבחירה בשימושים האינטראקטיביים , ויותר ויותר קהלים מנצלים את הנגישות והמיידיות של המדיה לסוגיה . חינוך לאוריינות מדיה עשוי להעשיר את השיח הציבורי והבין-אישי , ולעתים אף להתניע מהלכים ופעולות שיש בהן כדי לקדם את איכות החיים של הציבור . הספר בא להאיר ולחדד את חשיבותה של הוראת האקטואליה מתוך זיקתה למדיה כמרכיב חשוב בתהליך הכנתם של הלומדים לתפקד כאזרחים חושבים ומגיבים לחברה שלהם . ביתר פירוט : לסייע לסטודנטים במכללות לחינוך להיות מורים המסוגלים להקנות לתלמידיהם כישורי צריכה נבונה של מידע ושימוש מושכל בטכנולוגיות של המדיה ובתוכניהן . הכשרה להתמודדות עם האקטואליה החברתית היא חלק בלתי נפרד מיעדיה של הכשרת מורים הנותנת מענה לצרכים המשתנים של מערכת החינוך . הוראת אקטואליה , טוען הפילוסוף של החינוך צבי לם , היא היכולת להתמודד עם מצבים מורכבים , להפעיל שיקול דעת ולנקוט פעולה עצמאית בתכנים ובנושאים מגוונים ובשאלות מהותיות הנוגעות לחייהם של הסטודנטים כאזרחי מדינה דמוקרטית . לשם כך דרושה הכשרה מקצועית : ״היחיד האוטונומי מחליט על מעשיו תוך הישענות מזערית אפשרית על מוסכמות ומקובלות , על הכוונה של דעת קהל , על אופנות ותעמולה , על פרסומת , על מנהיגים ועל גורמים אחרים המבקשים להשתלט על חייו״ ( לם , . ( 10 : 1987 מדובר אפוא במימוש אחד מיעדיו החשובים של החינוך – פיתוח האוטונומיה של הלומד במסגרות השונות של החינוך וטיפוח רוח האדם , כך שיעסוק בתחומי העניין הרלוונטיים לו ויהיה מסוגל לעצב לעצמו השקפת עולם ערכית ולאתר בכוחותיו את המידע ואת הכלים הנחוצים להכרעות ערכיות אישיות בדרך מודעת וביקורתית ( גורדון , ; 1995 לם . ( 1998 דברים אלה עומדים בבסיס העקרונות של החינוך לאזרחות – חינוך הלומדים להיות אזרחים שבכוחם להשפיע על סביבתם : לא ניתן לחנך חינוך ממשי לאזרחות ללא עיסוק אינטנסיבי שוטף באקטואלי ובשנוי במחלוקת [ ... ] ללא חינוך לאזרחות נמנעת מן הפרט

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר