דבר העורכים

עמוד:10

קבוצתית ; השער הרביעי מתמקד בעבודה מערכתית ; והשער החמישי חוזר לשמו של הספר ושואל ( וגם עונה ) : מה למדנו ממה שעשינו ? ואכן , אנו עברנו מסע למידה שחשף את עשייתנו ואת עקרונות פעולתנו . בתהליך הלמידה המשותף גילינו כי לעובדים במרכזי התמיכה הללו יש ידע רב , גלוי וסמוי . תהליך זה אפשר להעלות את הידע הסמוי ולהפכו לידע ברור , מוגדר ורלוונטי . הלמידה מהצלחות השיטתית והקבועה עוררה אותנו להרהר ולתהות ( רפלקציה ) על הייחודי שבכל מרכז ועל המשותף לכל המרכזים ולהוקיר את הידע הזה . אנו שמחים לחלוק עמכם את הידע שצברנו , בהנחה שהוא עשוי לסייע לאנשי מקצוע נוספים בתחום של ליקויי למידה ואולי לא רק בו . מטרת הפרסום של סיפורי ההצלחה היא לאפשר לכל אחד לקרוא אותם , לתרגמם ולהתאימם לעולמו . קריאתם מזמנת את האפשרות לקדם הצלחות נוספות בעתיד , שיהיו מבוססות על סיפורים אישיים אחרים , אלה המתהווים בהווה ואלה שעוד ייווצרו . למיטב ידיעתנו , זו הפעם הראשונה שבה יושם הניסיון המעשי של " למידה מהצלחות " בקרב בעלי מקצוע העובדים עם סטודנטים עם ליקויי למידה ולמענם . צוות החשיבה המשותף זימן מפגש רב - ערך בין שתי התמחויות : זו העוסקת במתודה רטרוספקטיבית , המזהה הצלחה , לומדת ממנה וממנפת אותה בהקשר הארגוני שבו היא צמחה , וזו של מומחים במרכזי התמיכה העוסקים זה שנים בקידומם של סטודנטים עם ליקויי למידה . השילוב של התמחויות אלה העצים את הידע ואת התובנות שלא הוארו עד כה . במבט של עשרים שנה לאחור ניכר כי תחום התמיכה בסטודנטים עם ליקויי למידה עבר כברת דרך : קמו יותר מ - 55 מרכזי תמיכה ; רמת השירות בתחום זה השתפרה ; פותחו סדנאות בנושאים מגוונים , כגון אסטרטגיות למידה והכנה לתעסוקה ; דרכי החונכות השתפרו והתרחבו ; הוכנסה טכנולוגיה מסייעת ועוד . בחלק מהמרכזים הללו קמו צוותים רב - מקצועיים שמיסדו שיטות עבודה ומעקב אחר התקדמות הסטודנטים . בזכות מרכזים אלה התקדמו הלומדים הן במסלול הלימודים הן בתחומי התעסוקה . אולם , למרות הפעילות הענפה במרכזי התמיכה ואף על פי שעובדים רבים מגיעים אליהם מתחומי התמחות מגוונים , כגון ליקויי למידה , פסיכולוגיה , ריפוי בעיסוק , חינוך וחינוך מיוחד , עדיין אין הגדרה של הכישורים הנדרשים מהעובדים במרכזי התמיכה וממועמדים לניהול מרכזים אלה . רוב הספרות בתחום זה עד כה דנה בעקרונות של הוראה מתקנת לילדים ( ולא בהתמקדות בשטח ) ופחות בתחום של עבודה עם מבוגרים עם ליקויי למידה . על עבודת מרכזי התמיכה פורסם חומר מועט מאוד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר