פתח דבר / לאה קוזמינסקי

עמוד:6

יותר מסך תחומי קשייו , תסכוליו ונסיבות חייו המעכבות , והוא יכול להדגים בנחישותו ובכישורי ההכוונה העצמית שלו גם ממדים של צמיחה , תקווה והתפתחות ; עלינו מוטל להבין מהם התנאים המיטביים שבהם אדם יכול להצליח ולחיות חיים מלאים . הדרך שבה האדם מסביר את הצלחותיו ואת כישלונותיו ומפרש אירועים שקורים לו היא חלק מהדיאלוג הפנימי שלו עם עצמו ועם סביבתו , העשוי להיות אופטימי או פסימי . את כל כותבות הפרקים שבספר שלפנינו – ראשות של מרכזי תמיכה במוסדות אקדמיים בישראל וחברי הסגל הפועלים בהם – מנחה סגנון ההסבר האופטימי . הכותבות מעריכת מצבים ופועלות באופן בונה , מתמידות בפעולותיהן , אינן מרימות ידיים ואינן מוותרות . תגובתן לכישלונות היא מנקודת מוצא של עוצמה אישית ושל הכרה בתכונות החיוביות ובכוחותיהן - הן ואלה של רשתות התמיכה שהן מצליחות ליצור עבור הסטודנטים הנעזרים בשירותים של מרכז התמיכה , וכל זאת בפגשם בהצלחות , אך גם בעמדם מול אכזבות . ההגדרה העצמית של כותבות הפרקים היא על סמך ההצלחות , המאמץ שהשקיעו והאסטרטגיות שהפעילו בסיוע לסטודנטים עם ליקויי למידה . בישראל פועלים עתה 55 מרכזי תמיכה במוסדות להשכלה גבוהה , המעניקים שירותי ייעוץ ותמיכה לימודית ורגשית לכ - 20 אלף סטודנטים . כותבות הפרקים בספר מציינות , כי למרות הפעילות הענפה בתחום עדיין אין תיעוד מפורט של פעילות מרכזי התמיכה , וכי ספר זה נענה לצורך בתיעוד ובהמשגת עקרונות פעולה מוצלחים . מרכזי התמיכה מציעים מגוון שירותי תמיכה , לרבות התאמות בדרכי ההיבחנות , אסטרטגיות למידה והכנה לבחינות , קבלת החלטות , הצבת יעדים אישיים וסנגור עצמי , ייעוץ לקריירה וחיזוק תחושת הערך האישי של הסטודנטים ואף קידום של כישורי הקריאה והכתיבה האקדמיים שלהם . שירותים אלה ניתנים לרוב ברמת התואר הראשון , ורק מעטים השירותים הייחודיים לסטודנטים בתארים מתקדמים . פרקי הספר מרחיבים את ידיעותינו על מאפייני המסגרות שהן הסגל והן הסטודנטים מעידים עליהם כעל גורמי הצלחה ( מקדמים בתקופת הלימודים במוסד להשכלה גבוהה ומקנים כישורים לחיים ולפיתוח קריירה בהמשך ) . מדובר בדרכי תמיכה גנריות ובאלו המותאמות אישית ללומד , באינטנסיביות התמיכה וברמת המעורבות של הסטודנטים , שותפותם בתהליכי תיעוד והבנת עקרונות הפעולה . אני מציעה שבעתיד יכללו צעדי התיעוד וההמשגה בנוגע לפעילות מרכזי התמיכה ותרומתם גם מחקר מכיל ( , ( inclusive research

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר