הקדמה

עמוד:8

המחנך . זאת אנו למדים ממחקרים אמפיריים , מכתבי עת אקדמיים ומקצועיים , מהעיתונות הכללית ומהלך הרוח הציבורי . נשאלת אם כן השאלה , אם יש בתקופתנו אנו דבר מה חדש תחת השמש החינוכית שפוגע בסמכות החינוכית , או שמא בעניין זה עולם כמנהגו נוהג ומה שהיה הוא שהווה והוא שיהיה . אנסה לשכנע בכך שאכן יש שוני בקשיים שהסמכות החינוכית נתקלת בהם בעת הנוכחית , ובסיכומם של הדברים שייכתבו בין דפים אלה אף יוצעו קווים מנחים לדרך מעשית להתמודד עם קשייה של סמכות זו , קשיים שהנם ייחודיים לזמננו . את המשבר העכשווי בסמכות החינוכית אני מייחס בראש ובראשונה למאפייניה של התקופה שאנו חיים בה , תקופה שיש המכנים אותה " העידן הפוסט - מודרני " . עם זאת , לדעתי היציאה ממשבר זה אינה כרוכה בהכרח במהפכה חיצונית בעולם החברתי ובשינוי מאפייני התקופה . הפתרון , כפי שאבקש להראות , מצוי בחצרם הפנימית של המורים : בשינוי התייחסותם למושג הסמכות החינוכית ובהתאמתו לזמן הזה . מחברו של טקסט כלשהו שלא נכתב מלכתחילה לצורכי תרפיה עצמית , ובוודאי מחברו של ספר מהסוגה העיונית , מכוון אותו ביודעין או שלא ביודעין לקהל מסוים , גם אם בסופו של דבר קהלים נוספים עשויים להיתרם וליהנות ממנו . מכיוון שלדעתי הפתרון למשבר נמצא בידי המחנכים , הרי קהל היעד הראשוני שספר זה מכוון אליו הוא קהל המורות והמורים הנושאים בעול החינוך . עם זאת , תלמידים והורים בעבר , בהווה ובעתיד הם חלק מרכזי , מהותי ובלתי נפרד מהמעשה החינוכי , והנושאים הנידונים להלן רלוונטיים במידה רבה גם עבורם . כפי שילך ויתבהר במהלך הקריאה , מורה מהסוג הישן ידע להשיב תשובות . מורה מהסוג החדש בעיקר שואל שאלות . בספר זה אעלה שאלות , על פי רוב שאלות שנויות במחלוקת , בתקווה שדרך הניסיון להשיב עליהן נצא הקוראים ואני נשכרים . כל השאלות שיופיעו להלן חשובות בעיניי , אך הן באות לשרת את שתי השאלות המרכזיות שבגללן יצאתי מלכתחילה למסע כתיבה זה : מהם הגורמים למשבר הסמכות החינוכית בבתי הספר בימינו ? מה ניתן לעשות כדי לפתור את המשבר או להחליש את עוצמתו ? גם אם שורשיו של ספר זה מצויים בתחום התוכן הקרוי " פילוסופיה של החינוך " , אשתדל במהלך הדברים להימנע משימוש במונחים פילוסופיים מקצועיים . אם איאלץ פה ושם להשתמש במושג שאינו שגור בחיינו היומיומיים , אדאג להבהירו . כמו כן עשויים דבריי לעורר אי - נוחות לעתים , שכן בכוונתי לשחוט מספר פרות חינוכיות המקודשות , אולי , לחלק מהקוראים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר