פתח דבר

עמוד:8

כאמור , הספר צמח מתהליך רב שנים של התפתחות הנחיה בין - עמיתים אשר הצטבר לניסיון מרשים של ידע בתחום הנ " ל . מורכבות תהליך ההנחיה בקרב עמיתים אקדמיים - פרופסיונאליים ריתק את הסגל האקדמי של בית הספר וכך החל תהליך של מחקרים מרובים המושתת הן על הניסיון האישי והן על הידע המחקרי המגוון של הסגל האקדמי בבית הספר . כל כותבות הפרקים בספר ערכו את המחקרים מתוך התנסותן הפרקטית על בסיס ידע המחקר המגוון שלהן . מבנה הספר הספר כולל ארבעה שערים המאפשרים הסתכלות דיפרנציאלית על דמות הטיוטור - המנחה ועל תהליך ההנחיה המורכב : שער ראשון - להיות טיוטור-מנחה של חברי סגל אקדמי בהכשרת מורים - הכולל בירור ובחינה מושגית של תפקיד הטיוטור המנחה ; שער שני - מסע לאורך הנתיבה המקצועית של הטיוטור - מנחה הכולל מחקרים אודות תהליכי התפתחות ושינוי תפיסת התפקיד של הטיוטור ; שער שלישי - להיות טיוטור - מנחה בחברה רב - תרבותית - הבוחן את תפקיד הטיוטור - מנחה בקרב קבוצות רב - תרבותיות המאפיינות את כל ההתמחויות ; שער רביעי : " מה שרואים משם לא רואים מכאן " - מבט על עבודת הטיוטור - המנחה - המאפשר הסתכלות מעין חיצונית על פעולתו המקצועית . את השער הראשון להיות טיוטור - מנחה של חברי סגל אקדמי בהכשרת מורים פותח הפרק הראשון של גלעדה אבישר טיוטור ? מנטור ? חונך ? מנחה ? בירור מושגי . הוא בוחן לעומק את מושג ההנחיה ומנסה להבהיר ולהבחין בין המושגים הקיימים בתחום : מנטור , טיוטור , יועץ ומאמן . הפרק השני של רבקה רייכנברג ורחל שגיא " כמנצח על תזמורת " - הטיוטור בבית הספר ללימודי התמחות מקצועית בוחן את תפיסת תפקיד הטיוטור המנחה בעיני המתמחים תוך כדי לימודיהם בהתמחויות השונות ולאחר סיום לימודיהם , זאת באמצעות מחקר כמותי ואיכותני במשולב . הפרק השלישי של לורן ארדריך ממדריך של מדריכים למומחה מקצועי - התפתחות תפיסת תפקיד הטיוטור מציג ניתוח מסמכים רשמיים של מייסדי בית הספר בשנותיו הראשונות תוך פרשנות מעניינת לגבי תהליכי ההתפתחות שלו . הפרק הרביעי והאחרון בשער זה של מרים מבורך מודלים מנטליים של הוראה - למידה בקרב מנחים בבית הספר להתמחות מקצועית מציג מחקר אשר בדק את תפיסות הלמידה וההוראה של הטיוטורים-המנחים , ובמונחים של הכותבת - המודלים המנטליים של ההוראה והלמידה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר