פתח דבר

עמוד:7

כבר בראשית דרכה של ההתמחות בהדרכה פדגוגית , התעוררה הסוגיה לגבי תפקידם של הטיוטורים - מהן הדרישות המקצועיות לתפקיד זה , מה הם עושים בפועל ומה עליהם לעשות במפגשים הקבוצתיים . שאלות אלו ואחרות שהעסיקו את הצוות מיום פתיחתה של התכנית עדיין מעסיקות , גם כיום , את הצוותים בתכניות השונות שהתווספו במהלך השנים . להלן דוגמאות לסוגיות שעלו בישיבות הצוות : נכנסתי לתפקיד חדש כטיוטורית בתכנית ניסויית למדריכים פדגוגיים ולמרות שאני מדריכה פדגוגית מנוסה וותיקה אני ממש לא יודעת איזה סוג של דיון עלי להוביל בקבוצה שלי [ .... ] " ; " לי יש בקבוצה מדריכים פדגוגים חדשים שזה עתה נכנסו לתפקיד ומדריכים פדגוגיים ותיקים , איך אני מגשרת על הפערים ? כל אחד מהם זקוק למענה בתחום אחר [ ... ] " ; " אני עסוקה בסוגיה אחרת [ ... ] יש לי בקבוצה מדריכים יהודים וערבים , חילוניים ודתיים שבאים ממכללות שונות , המייצגות גישות ותפיסות שונות מה אני עושה עם זה ? " ; איך אני מגשרת בין ההרצאה שהייתה בבוקר ובין הנושאים שמעניינים את הלומדים ? מהות התפקיד הטיוטוריאלי לבשה ופשטה צורה , לעתים נדמה היה כי הנה היא מתגבשת וניתן לזהות את מאפייניה אולם , הסוגיות באשר למאפייני הזהות המקצועית החדשה , הדרכים בהם היא באה לידי ביטוי טרם גובשו בשלב זה . נהפוך הוא , ככל שהעשייה הטיוטוריאלית הלכה והעמיקה כן צפו ועלו מחלוקות באשר לאופן ניהול הקבוצה , עיצוב גישה חינוכית וגיבוש קונצפציה ייחודית לתפקיד . כל טיוטורית ניווטה את קבוצתה בהתאם לתפיסתה האישית את התפקיד החדש . הסוגיות סביב מהותו של תפקיד הטיוטור הלכו והתרחבו עם השנים . במפגשי הצוות בהתמחויות השונות עלו שאלות סביב זהותו המקצועית , מאפייני עשייתו בפועל , דרכיהתמודדותועםסוגיותשעולותבקבוצתו . בכלהתמחותקיבלושאלות אלה כיוונים שונים וכך גם מבנה התפקיד . בחלק מישיבות הצוות נערך דיון סביב הבהרת המושגים טיוטורינג ( tutoring ) ומנטורינג ( mentoring ) ( ראו פרקים 1 ו - 2 ) בדומה ובשונה בין שני המושגים המאפיינים הנחיה של קבוצה ו / או יחידים בזיקה להגדרת תפקיד הטיוטור המתבצע בהתמחות . המאפיינים המשותפים לכל הטיוטורים הפועלים בבית הספר הוא היותם מנחים של עמיתים . המתמחים הלומדים בהתמחויות השונות הנם עמיתים של המנחים במכללות ולעתים אף נמצאים בתפקיד בכיר משלהם . מאפיין נוסף הוא שקבוצות המתמחים הן קבוצות הטרוגניות המייצגות את החברה הרב - תרבותית המאפיינת את החברה הישראלית . כך שבכל קבוצה מנחה הטיוטור ערבים ויהודים , חילונים ודתיים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר