|
עמוד:10
הספר מיועד אפוא למגוון אוכלוסיות של תלמידים – לתלמידי בתי הספר והכיתות לחינוך מיוחד כמובן , אך גם לתלמידים בבתי הספר רגילים . אלה יכולים להשתמש במודל ההוראה שפיתחנו כדי להעמיק את הבנתם בנושאים הנלמדים בכיתה . למודל קראנו " מעגל ההפנמה " , מאחר שהוא מייצר למידה תהליכית המעודדת את הפרט הלומד לעבד דרכים חדשות לחשיבה ולתגובה , ואלה הופכות למרכיב חדש באישיותו . המטרה – פיתוח יכולות וטיפוח של אפיוני התנהגות המאפשרים לפרט להשתלב שילוב מרבי ומיטבי בחברה ובקהילה . בספר ננסה להראות כיצד תכנית לימודים המבוססת על " מעגלי הפנמה " מפתחת את " הנחישות העצמית " ) self - determination ( ואת יכולת " הסנגור העצמי " של המשתתפים – מונחים שיידונו בפרק השני . בחרנו בשני נושאים אלה בעקבות ההבנה , שהנחישות העצמית נדרשת להצבת מטרות ויעדים כדי להשיג חיים יצרניים ויצירתיים מתוך תחושת מימוש עצמי , וכי היא חשובה ביותר להשתלבותו של אדם בקהילה ) שביט , . ) 2007 היכולת לסנגור עצמי נדרשת כדי להניע את האדם לשאת את דבריו ולהשמיע את רצונותיו ואת תכניותיו מתוך הבנה של עצמו , יכולותיו ומגבלותיו וידע על אודות זכויותיו . בפעולת הסנגור העצמי משמיע האדם את קולו כדי להיות מעורב בהחלטות המתקבלות בקשר אליו . בחברה עדיין נפוצות עמדות שליליות כלפי אנשים עם מוגבלויות ) , ) Reiter & Bryen , 2010 וברור כי לא די בנחישות עצמית כדי לסלול את דרכו של אדם להשתלבות משתתפת בקהילה . על פרט עם מוגבלות ללמוד להתמודד עם דחייה ועם התעלמות ; עליו ללמוד להציג את עצמו , להיות אסרטיבי ולא לוותר או להיכנע לנוכח עמדות מבטלות ומזלזלות ; עליו לנכס לעצמו דרכי " הצגה עצמית " שאין בהן התרפסות או תחינה לנדבות , אלא כאלה המבוססות על מודעות עצמית ליכולותיו ; עליו להתמצא במערכת של חוקים וזכויות ולבטא רצון בלתי מתפשר למעורבות שוות זכויות בחברה ובקהילה . בספר זה ננסה להראות שתכנית חינוכית יכולה להבטיח סביבת לימודים שבבסיסה קבלה של הפרט וטיפוחו , ובתוך כך לקדם את שיפור איכות החיים של כלל התלמידים . בפרק הראשון נציג את הרקע הפילוסופי - הומניסטי שעליו מושתתת תפיסתו של ספר זה . בפרק השני יימשך המסע ויתמקד בניתוח מושגים וסוגיות ובהגדרתם . בפרק השלישי נחזור לחוויה הפרטית ונציע דרכי
|
|