מבוא מבט אישי על המסע האנושי

עמוד:13

כדי לשמור על חוויית הקיום הראשונית כשפה פילוסופית , נאלצים פילוסופים החפצים בכך להתגבר על השפה הפילוסופית ולייצר סוגת כתיבה פילוסופית שהיא ספרותית מטבעה . כזה היה מפעלם של ניטשה . קירקגור וגם היידגר בכמה מעבודותיו . הוגים אלו ביקשו להתגבר על השיטתיות הפילוסופית , על הבהירות והחד ממדיות של השפה הפילוסופית באמצעות כתיבה מורכבת , מערפלת , סותרת ולעתים לא מוכנת , הם ביקשו להפוך את הפילוסוף למה שאיננו - יצור פואטי , האם הצליחו בכך ? התשובה לשאלה 7 ו היא כוודאי עביין לטעם אישי . ואולם אי אפשר להכחיש כי הספרות הצליחה לשמר את הבעייתיות , לטשטש את הבהירות העודפת , להתגבר על היציבות ולפנות מקום לדינמיות שבקיום האנושי . הדרמה האנושית המורכבת . הנדלה , מתגלמת במלוא יופייה בספרות ומתבטאת כה כאופן הולם יותר . כוחה של הספרות נעוץ ביכולתה לתפוס את החולף . הזמני , החומק והמטושטש , דווקא מפני שאין היא עומדת למבחן הצידוק האוניברסלי האופייני לפילוסופיה , בספרות . הביטוי האישי הוא המובן מאליו ולא משהו שיש להצדיקו באמצעות " שיטה " פילוסופית הנותנת סוף סוף , לאחר מלל רכ . מרחכ מחיה לאישי רלקרנקרטי . בספרות המסע האנושי למובן שומר על תנועתו הראלית . האמנות מאפשרת לביטוי להיחלץ ממלתעות הקיבוע והיציבות . הרעיון של המסע האנושי המופיע בכותרת ספר זה מלווה אה עבודתי שנים רבות . כותרת המשנה של ספרי הראשון , על קירקגור , היא " המסע של האני ' / ומ » ז ועד עתה אבי שב לחפשו בספרות הפילוסופית . ואולם אף על פי שאפשר למצוא כפילוסופיה שרטוטי מסע אנושי , הספרות מיטיבה לעשות ןאת הימנה . היא מאפשרת לספר את " הגיאוגרפיה של תודעת המציאות " . * טוב יותר מהפילוסופיה . היא עוקבת אחר המורכבות שכתגועת הקיום בין " הגופים " ביתר זהירות מכלי שהיא משטיחה את הקיום תחת עולה של פרספקטיבה אחת , הסופר הוא גאוגרף הצועד בעקבות מסעי אדם בעולם . פכואה נתן ביטוי עמוק לטיבו של המסע האנושי . בסדרה של קטעים מרהיבים הוא פורש אותו לפנינו : לנסוע ? כדי לנסוע מספיק להיות קיים . אבי עובר מיום ליום . כמו מתחנה לתחנה . ברכבת של גרפי , או של גורלי , רכון על הרחובות והכיכררת , על התנועות ועל הפנים , הזהים תמיד והשונים תמיד , כפי שבסופו של דבר הם הנופים . [? - ] לשם מה לנסוע ? במדריד . בברלין . בפרס . בסין . בשני הקטבים , היכן אימצא אם לא בתוך עצמי , ובסוג ובמין של תחושותיי [ ... ] המסעות שייכים לנוסעים , מה שאבו רואים איבר מה שרואים , אלא מה שאנו , 24 ראו שגיא תשנ " כ , 25 פסואה הש " ס , עמ ' . 229 26 שם , עמ ' . 389 - 388

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר