1 הגנה על המערכת הימית בישראל מפני פעילות אנושית, מדיניות ויישום

עמוד:10

הגנת הסביבה הימית מפני פעילות של ספנות בים התיכון יש פעילות מסחרית ענפה ומפותחת שמתבססת על נתיבי שיט שחוצים אותו לאורכו ולרוחבו . אוניות מכולה , מכליות נפט , מכליות כימיקלים , אוניות מטען שמובל בתפזורת ואוניות מטען כללי , ספינות עבודה , מתקני קידוח , ספינות מעבורת ואוניות נוסעים – כל אלו מייצרים בעצם פעילותם סוגי פסולת שונים , בין השאר פסולת שומנית , אשפה ביתית , ביוב , כימיקלים וזיהום אוויר ממנועיהם של כל אלה . על פי נתוני מרכז REMPEC של אמנת ברצלונה , בכל רגע נתון מפליגות בים התיכון כ - 2 , 000 אוניות סוחר מכל הסוגים . בים התיכון מועברים מדי שנה כ - 360 מיליון טון של נפט ומוצריו . במהלך השנים שבין 1980 לימינו היו אירועים של זיהום הים התיכון בשמן בהיקף של כ - 75 , 000 טון , אירועים שזיהמו ים וחופים ) איור . ( 1 העולם השכיל להבין כי יש ליצור מערכת בינלאומית של חקיקה והסכמים שתסדיר את הפיקוח על ענף הספנות . כך נחתמה בשנת 1973 ) ושופרה ב - 1978 ( אמנת MARPOL המסדירה באמצעות שישה נספחים את אופן התפעול השוטף הסביבתי ביותר המתחייב מהפעלת אוניות , כדי למנוע זיהום ים תפעולי מכל המקורות האפשריים באוניות , או לצמצם אותו . ביקורות אוניות על אופן יישום MARPOL והחוקים הישראליים המתחייבים מאמנה זו , מבוצעות בידי מפקחי כלי שיט של רשות הספנות והנמלים ובידי מפקחי הגנת הסביבה של אגף ים וחופים . הביקורות האלו מיועדות לבדוק עמידה של כלי השיט , הבעלים שלהם והקברניט בדרישות השונות , לרבות מתקנים נדרשים באונייה , ניהול דלקים וכימיקלים , נהלים , ספרים וציוד חירום . תקלות ותאונות ימיות קורות , ולצערנו גם יקרו . לכן השאיפה של ארגון הספנות הבינלאומי IMO באמצעות סדרת אמנות ומערכת מסועפת של חקיקה והסכמים בינלאומיים , היא לצמצם ככל האפשר את האירועים הללו , ובכך גם למנוע זיהום ונזק לחיי אדם , לרכוש ולסביבה הימית והחופית ) איור . ( 2 למקורות המסכנים את הסביבה הימית נוספו לאחרונה גורמי הפעילות סביב תגליות הגז ) ואולי נפט ( במים הכלכליים הישראליים וכן בקפריסין ובמצרים ) איור . ) 3 ההתמודדות עם תעשיית האנרגיה עתירת המשאבים והידע הייחודי מכתיבה היערכות חדשה גם ברמת הידע הטכנולוגי הנדרש , ככל שמדובר בקידוחי ים עמוק – תחום חדש שהתפתח מאוד בעשור האחרון בעולם – וגם ברמת ההנחיה והפיקוח המקצועי הנדרשים בשטחים אשר נמצאים מחוץ למים הלאומיים של ישראל במרחקים של עד 70 מיילים ימיים ) כ - 130 ק ” מ ( . איור . 2 האונייה “ ולדימיר סבינסטופ ” שנפלטה לחוף בסערה , בפברואר . 2001 חוף חברת החשמל , אשדוד . צילום : יצחק קודוביצקי . איור . 1 זיהום נפט בחופי הים התיכון בדרום הארץ , פברואר . 2005 צילום : רני עמיר .

העמותה הישראלית למדעי הימים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר