אלמגרין ודראגסט: מבנים נטולי כוח

עמוד:12

אלמגרין ודראגסט : מבנים נטולי כוח תערוכות ___ תל אביב רותי דירקטור השם המרחף מעל תערוכתם של אלמגרין ודראגסט במוזיאון תל אביב לאמנות , הוא שמה של סדרת העבודות המזוהה ביותר עם גוף העבודה המצטבר שלהם . מאז סוף שנות ה – 90 הם מייצרים " מבנים נטולי כוח " , המגיבים למבנים מסוגים שונים : ממשיים ומטאפוריים , פוליטיים , כלכליים , אמנותיים ואחרים . שמונה העבודות הפזורות ברחבי המוזיאון – בגלריות , בחללי מעבר ובגן הפסלים – מגלמות בתוכן , כל אחת בדרכה , מבנה אחר , שכוחו ניטל ממנו . בכניסה למוזיאון ניצבת תיבת תרומות מן הסוג שניתן למצוא בכניסה למוזיאונים רבים . זו שכאן מכילה , בנוסף למטבעות , גם פריטים , כמו נעל , כרטיס כניסה למוזיאון ובקבוק מים , אך מה שמנטרל אותה לחלוטין ממהותה היא עובדת היותה חסומה . בחלל מעבר בין גלריות מוטל תינוק בסלקל מתחת למכשיר כספומט שאינו פועל : זהו " משה המודרני " , גרסה עכשווית ומצמררת של הסיפור התנ " כי . בחלל מעבר אחר נראית הצבה , המתחזה להכנות לקראת תערוכה פיקטיבית של מאטיס : פיגומים , פחיות צבע ואותיות שהודבקו בחלקן על הקיר ומכריזות על תערוכה שלא תתקיים . בגן הפסלים ניצבת בדשא ברכת משאלות מכוסה בזכוכית ; בתוכה מטבעות שטרם הוטבע עליהם הערך הכספי . בגלריית האולד מאסטרס , בין ציורי דיוקנאות מהמאה ה – , 17 תקועים בקיר שני מסמרים , ומסביבם הילה של שני מלבנים חיוורים הנדמים לסימנים שהותירו שני ציורים קודמים , שהיו תלויים זמן רב והוסרו מהקיר . רוחות רפאים אלו הן " דיוקנאות האמן " , דיוקנאות הבנויים משרידים ומהיעדר . תיבת התרומות חסומה , מכשיר הכספומט אינו עובד , באר המשאלות מעוקרת מתוכן , והתערוכה כולה מפוזרת ברחבי המוזיאון ומורכבת מעבודות , המתחזות בדרכים שונות ללא – אמנות . גם העבודה המונומנטלית ביותר בתערוכה – העתק של קטע מחומת ברלין בגודל אמיתי , שנפרס למלוא רוחבה של הגלריה הגדולה ביותר במוזיאון – אינה אלא המחשה מהדהדת למושג " מבנה נטול כוח " . חומת ברלין נוכחת בתערוכה לא רק כייצוג מובהק של מבנה , שהוא בו זמנית עוצמתי ונטול כוח , אלא גם כאזכור ביוגרפי משמעותי בחייהם של אלמגרין ודראגסט . השניים נפגשו בקופנהגן ב –1995 והתחילו לעבוד כצמד . לברלין , שהפכה לביתם ולבסיס היצירה שלהם , הגיעו בשנת , 1997 שמונה שנים לאחר נפילת החומה . הסטודיו שלהם בשכונת נויקלן הוא מבנה שהוקם בשנות ה – 20 כתחנה לשאיבת מים , וכיום משמש אותם כחלל עבודה וכמקום מגורים . הפיר הגבוה שבמרכז הסטודיו מוקף בחלונות . המבנה מוצף באור , ולמרות גודלו וגובהו הוא משדר פתיחות ובהירות . המהפך שעבר מבנה תעשייתי , שרוּקן מן הפונקציה המקורית שלו והפך לסטודיו לאמנות , מאפיין את הגישה העומדת בבסיס חלק גדול מהעבודות של אלמגרין ודראגסט . " כל עוד זה נמשך " , הכותרת המוצמדת להעתק חומת ברלין במוזיאון תל אביב לאמנות היא , למעשה , ניסוח אחר ל " מבנה נטול כוח " , וחומת ברלין אכן נדמית מיכאל אלמגרין ( נ ' , 1961 קופנהגן , דנמרק ) ואינגר דראגסט ( נ ' , 1969 טרונדהיים , נורבגיה ) עובדים יחד כצמד אמנים מאז . 1995 אלמגרין ודראגסט : מבנים נטולי כוח אוצרת : רותי דירקטור מוזיאון תל אביב לאמנות 31 במרץ – 27 באוגוסט 2016 > אלמגרין ודראגסט , כל עוד זה נמשך , , 2016 עץ , עץ לבוד , פי - וי - סי , בטון , ; 360 ש 3300 תצלום : אלעד שריג Elmgreen & Dragset , For as , Long as It Lasts , 2016 , wood , plywood , PVC , and concrete 360 ש 3300 ; photo : Elad Sarig > אלמגרין ודראגסט ; תצלום : אלמר וסטנר ; Elmgreen & Dragset photo : Elmar Vestner > > הסטודיו של אלמגרין ודראגסט , ברלין ; תצלום : אודו מיינל , Elmgreen & Dragset ’ s studio Berlin ; photo : Udo Meinel

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר