מבוא מאת צבי רוזן

עמוד:יב

ביולוגיים , לוגיים וכיוצא באלה ) . יהיו אשר יהיו תפקידי הפילוסופיה בעיני הניאו פוזיטיביזם , הכרת העולם או הכרת הסובייקט אינן כלולות בהם . בתיאוריה הפילוסופית הניאו פוזיטיביזם פועל בדומה לגיליוטינה : מהאידיאליזם הסובייקטיבי הוא נפטר באמצעות סילוק נקודת המבט הפנימית ( האינטרוספקטיבית , שלהשקפתו מעמד ה " עובדות " שלה הוא " סובייקטיבי" בלבד ) ומאחר שאין הוא מכיר בלגיטימיות של שום גורם מלבד המדעים הפוזיטיביים לתיאור העולם , מסולק אף העולם מתחום התיאוריה הפילוסופית . בדרך זו , אחרי שהתמודד עם שני הזרמים הפילוסופיים העיקריים הוא מביא את הקץ על הסובייקט והאובייקט גם יחד . הניאו פוזיטיביזם מתאר בביטחון מוחלט את התופעות החברתיות , המדעיות והכלכליות כעובדות שאי אפשר לשנותן ובמקרים רבים הן גם נצחיות ( ובדרך זו מוקנית לתופעות של דיכוי , עוני חברתי והשמדה הילה של הכרחיות ) . הוא עוסק בתיאור ובפרוגנוזה ביחס ל " עובדות " כאילו הן מושרשות בסדר הקיים , ואת החברה הוא מסביר באופן פיזיקלי וביולוגי ( כפי שעושה הביהביוריזם , למשל ) . מנקודת ראות זו , החברה מהווה קונגלומרט של יחידים , ובשל כך נמחק למעשה ההבדל בין הסובייקט ובין האובייקט , בין ההכרה למושאה , בין תיאוריה לפרקטיקה . מההתמקדות ב " עובדות " נגזרת ההתעלמות מה " ערכים " , ולדעת הורקהיימר פירוש הדבר השתקת העובדות החברתיות והכלכליות השליליות . אם החשיבה המקובלת רואה בפילוסופיה אמצעי לדעת על העולם יותר ממה שאפשר לתאר , קרנאפ ורייכנבך , אנשי החוג הווינאי ( המייצג הראשי של הניאו פוזיטיביזם ) , פסלו תפיסה זו בהיותה לדבריהם " מסתורית " . אך לדעת הורקהיימר , פעולה לפי עקרונותיו אלו של הניאו פוזיטיביזם דומה להתמקדות בתיאור של חזית בניין מעוטרת , שמבחינה חיצונית מקרינה אחדות וסדר , בשעה שבתוכה חיים חרדה ופחד . רודנים למיניהם , מושלים במחוזות הקולוניאליים וראשי בתי סוהר סדיסטיים חיפשו מאז ומתמיד " מבקרים " מהסוג הזה . הורקהיימר מביא את דוגמתו המאלפת של מוסוליני , שבשבילו ערכים ושיפוט ערכי היו בחזקת תופעה מיותרת , ומה שנחשב היו עובדות בלבד . אך סילוק הערכים מן המחקר המדעי פירושו עיקור המחקר והעיון התבוני מנקיטת עמדה פוליטית חברתית נגד הפגמים במציאות או אדישות כלפיה . אם אצל לוק ויום עדיין נשמעו נימות ביקורתיות כלפי תפיסת החברה וההכרה הקיימות , ומסיבה זו אפשר לראות בהם את אבות הקדמה הפילוסופית החברתית והפוליטית , את צאצאיהם , כגון קרנאפ , נויראת , שליק , רייכנבך

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר