מבוא: היהדות הרפורמית

עמוד:9

מבוא : היהדות הרפורמית אבינועם רוזנק עניין תמוה הוא שהיהדות הרפורמית - למרות חשיבותה והיקפה - לא זכתה עד כה לדיון מחקרי ואקדמי ראוי ויסודי בקהילה המחקרית הרחבה . מה גרם להתעלמות זו , וכיצד אפשר להסבירה ? התנועה הרפורמית אינה תנועה צעירה . נהפוך הוא . מנקודת מבט מודרנית אפשר לומר שזוהי התנועה הדתית הראשונה והוותיקה , שממנה נוצרו - כתגובת נגד - האורתודוקסיה מכאן והקונסרווטיביות מכאן . יתר על כן , בארצות הברית היא קבוצת רוב החובקת המונים - שלא כמו בישראל , שבה היא קבוצת מיעוט . על כן , ממילא ישאל המקשן ובצדק : על מה ולמה נזנח תחום זה באופן כה בולט על ידי החוקרים ? בדיחות כחלונות תרבות אפשר אולי לדלות קורטוב של הבנה לעניין זה מהבדיחה הידועה הבאה : שלושה רבנים - רפורמי , קונסרווטיבי ואורתודוקסי - השתתפו בכנס נגד עישון והסכימו שעל פי התורה אסור לעשן . לאחר הכנס ראו את הרב הרפורמי יוצא החוצה , מוציא סיגריה ומעשן . ניגשו אליו ושאלוהו : " למה אתה מעשן ? " ענה הרפורמי : " נכון שעל פי התורה אסור לעשן , אבל המדובר בזמנים עברו . בתקופתנו הנאורה - מותר לעשן " . יצא הרב הקונסרווטיבי מהכנס ואף הוא התחיל לעשן . שאלוהו : " ומדוע אתה מעשן ? " ענה : " נכון שעל פי התורה אסור לעשן , אבל רק באירועים רשמיים של הקהילה . כאן אני אדם פרטי " . ואז יצא הרב האורתודוקסי - ובידיו סיגריה והוא מעשן . ומה יש לך לומר ? " מה הבעיה ? " , השיב , " מכרתי את הריאות שלי לגוי " . . 1 התנועה הרפורמית אמנם זכתה לכמה וכמה מחקרים חשובים ביותר . ראו למשל מיכאל מאיר , בין מסורת לקדמה : תולדות תנועת הרפורמה ביהדות , בתרגום דוד לוביש , ירושלים : מרכז זלמן שז " ר , תש " ן ; יונתן סרנה , היהדות באמריקה , בתרגום אביבה גורן , ירושלים : מרכז זלמן שז " ר , תשס " ה . ואולם , רק מעטים מקרב החוקרים הלא רפורמים ייחדו תשומת לב מחקרית לסוגיה זו . . 2 לדברי יונתן סרנה יש בתנועה הרפורמית בארצות הברית כ - 900 קהילות , 320 , 000 משפחות , וכ - 1 . 5 מיליון יהודים המשלמים דמי חבר לקהילה . ראו מאמרו בקובץ זה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר