שלוש משוכות

עמוד:13

על הפרשנות הפמיניסטית לסיפור יוסף ואשת פוטיפר . היא הראתה כיצד חוקרים וחוקרות הגיעו למסקנה שבסיפור יש ביקורת על יוסף ושדווקא אשת פוטיפר היא הקרבן בסיפור . המחלוקת של חיבור זה ( ושל יעל שמש ) עם שיטות אלו אינה מחלוקת פרשנית אלא מחלוקת תאורטית ( שמדרך הטבע נוגעת גם בשאלות פרשניות , אך אלו כבר תוצאות של שורש הוויכוח ) . אני מעריך שגם אותם חוקרים שטענו שידה המוסרית של אשת פוטיפר על העליונה מודעים היטב לכך שזו אינה ' האג ' נדה של המספר ' ; זו אינה הקריאה הטבעית שעולה מתוך הסיפור , אלא שלטענתם מותר לו לקורא להוביל את הסיפור למקום שבו הוא חפץ . כאמור , הנחת המוצא של חיבור זה היא שנדרש מהקורא ' להיעתר' לטקסט שלפניו ולנסות - ככל שביכולתו ומתוך עולמו - להילקח למחוזות שהסיפור לוקח אותו אליהם , לעתים קרובות בעל כורחו וללא מודעות שלמה שלו . ג . לאור כל זאת ' הקורא האידאלי ' הוא הקורא שאינו מודע לדרכי העיצוב של הסיפור , אלא אוחז בסיפור ונגרר בעקבותיו אל משמעותו ; הוא קורא שמצליח להישאר ' קורא ' ולא הפך להיות ' מבקר ' . החלת קריטריונים מוגדרים על הסיפור - גם אם הגדרתם נובעת מהסתכלות בסיפורי המקרא גופם - היא כבר החלה של מודעות חיצונית על סיפור שעלולה לכפות את הסיפור ללכת בדרך שאינה שלו . אמת הדבר שיש סיפורים רבים ( יותר ממה שנוטים לחשוב ) שמאורגנים במבנים אמנותיים - ארכיטקטוניים ( כמבנה הכיאסטי או הקונצנטרי ) , אולם אין זה אומר שכל סיפור מוכרח שיהיה לו מבנה אמנותי ; אכן , המילה המנחה היא כלי חשוב ביד המספר לצוד את תשומת לבו של הקורא , אך לא בכל סיפור מתממש אמצעי ספרותי זה . על כן , וזו המשוכה השלישית שבפניה ניצב חיבור זה , יש מן האבסורד להוציא לאור ספר שמתיימר להגדיר ולהדגים כמה מדרכי העיצוב של הסיפור , בעוד מטרת - העל שלו היא להטיף להקשבה ולהיעתרות . הרי הקורא האידאלי הוא זה שלעולם לא יקרא בספר זה וכל סיפור יחווה כמפגש חד - פעמי , ללא ציפיות מוקדמות וללא מבנים אפריוריים ותאורטיים שאותם הוא עלול לכפות על הטקסט . עם זאת , חיבור זה נכתב בסופו של דבר מתוך הבנה שעל מנת לעדן את יכולת ההקשבה של הקורא יש ללמוד תחילה את השפה שבה הדברים נאמרים . שפת הסיפור המקראי היא שפה ייחודית , וגם אם רבים מהאמצעים הספרותיים שנעשה בהם שימוש בסיפור המקראי תקפים גם בספרות הכללית , הרי שיש שוני בולט , גם במימוש אמצעים אלו וגם בכמה אספקטים של הסיפור , שמצויים רק בסיפור המקראי . אם ניעזר במושגיו של ג ' ון לוק , הרי שבצד ' הקריאה הטבעית ' יש 11 שמש , אשת פוטיפר . 12 על הכשל הלוגי המתרחש לעתים בהגדרת חוקר הספרות כקורא האידאלי ראו פולר , מיהו הקורא , עמ ' . 10 – 6

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר