מבוא

עמוד:14

מסיטים את המבט מן העדויות עצמן אל הדיונים שמעשי עדות עוררו וממשיכים לעורר , מתברר שהעדות מסייעת ללבן שאלות יסוד הנוגעות לאחריות המוסרית והפוליטית לנוכח אירועי קיצון , לפחות באותם מצבים שבהם עדים אינם מהססים להתמודד בגלוי עם דרישותיה המפרכות והסותרות לעתים של העדות . הניסיון להפנות את תשומת הלב למומחיות שהלכה ונשזרה בעדות במהלך המאה העשרים בד בבד עם הבנתה כמעשה תובעני וקשה לביצוע אינו מתיישב עם ההבנה האינטואיטיבית של העדות כפעולה שאמנם כרוכה באין - ספור קשיים מבחוץ אך מהלכה הפנימי פשוט וברור . פעילים , עיתונאים , צלמים וכמותם קורבנות רבים של מעשי אלימות מבינים את העדות כמעשה שעיקרו בתיעוד ובחשיפה של עוול שגורמים בעלי עוצמה מבקשים להעלימו או לטשטשו ; הם מניחים שבעזרת העדות ניתן לחזק את תביעת הזכות של קורבנות העוול שנעשה ולגבותה בראיות עובדתיות . העדות , על פי התפיסה הזאת , מבססת באופן משכנע את מציאותם של אירועי העבר בזכות הנכחתו של " אני " דובר שדמותו נמתחת בין העבר להווה וערבה לאמתותם של הדברים שעליהם הוא מדווח . אולם התפיסה המקובלת הזאת של העדות , המקבלת כפשוטה את תביעת האמת שלה ומאשררת אותה , אינה נותנת ביטוי הולם למגוון הצורות שהיא לובשת ולשלל הטרדות שהיא מעוררת בעשורים האחרונים . שכן , אחד המאפיינים הבולטים של העדות , כפי ששימשה בידי יחידים וקבוצות שביקשו להבליט את המחיר האנושי של הפוליטיקה , היה ההבדל שנוצר בינה לבין עדות הראייה מהטיפוס העובדתי והדיווחי המוכר . כדי להיות לעד שאינו מדווח על אירועים שגרתיים אלא מתמודד עם משאן של התרחשויות יוצאות מן הכלל , לא תמיד היה צורך ולא תמיד היה די במילוי התנאים החברתיים הנדרשים כדי להפוך לעד ראייה . במחקר הסוציולוגי המקיף שהקדיש דולון לעדות הראייה הוא טען שעד הראייה נוצר בדיעבד מכוחו של האקט הלשוני שבו מצהיר הדובר בפומבי על כך שנכח במקום האירועים וצפה בהם במו עיניו . לדבריו , " התפיסה של רצף פעולות אמתיות היא אמנם הבסיס והמקור לגורלו הפרטי של העד , והיא הדבר שאליו הוא מתייחס בסיפורו . עם זאת , קורותיו הציבוריים נפתחים עם סיפור ראשון הנמסר במתכונת אוטוביוגרפית . מה שראה , שמע וחווה אינו ניתן לשיתוף אלא בצורה הנרטיבית הזאת , ובעזרת פעלים המוטים בלשון עבר ובגוף ראשון יחיד " . מן העיסוק הער בתנאי העדות על אסון ומלחמה , שהיבטים נבחרים שלו אבחן כאן , עולה שהשמעתה של " הנוסחה הביוגרפית " " ראיתי " - שבאמצעותה , כפי שגרס דולון , מקבל על עצמו הדובר את מכלול החובות הנגזרות מהיותו עד ראייה והופך הלכה למעשה לכזה Dulong , Le T י moin Oculaire , p . 13 . 7

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר