פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר לפני מספר שנים החלו לנוע ברחבי אנגליה וספרד אוטובוסים שהשיקו מסע פרסומי מסוג חדש ; בצדיהם נתלו כרזות ענקיות שבהן נכתב בוורוד צעקני : "ככל הנראה אין אלוהים " . באותיות קטנות יותר , באדום ובצהוב , נכתב : " אז תפסיקו לדאוג ותיהנו מהחיים " . מסע הפרסום האתיאיסטי הזה לא צמח יש מאין ; הוא נולד כתגובת - נגד למסע פרסום אוונגליסטי , גם הוא על אוטובוסים , שקרא לציבור הרחב להצטרף למאמינים בישו ואיים על מי שאינו מאמין בשרפה לנצח בגיהינום . אריין שריין , עיתונאית וכתבת מלונדון , פנתה לסופר האתיאיסט ריצ ' רד דוקינס , ויחד עם האגודה הבריטית להומניזם ( The British Humanist Association ) הם הכריזו על מבצע גיוס תרומות פרטיות שיאפשר להם לתלות על כשלושים אוטובוסים ברחבי לונדון מסר נגדי . להפתעת המארגנים ההיענות למבצע גיוס התרומות הייתה מעל למצופה : במקום שלושים נתלו השלטים האתיאיסטיים על 800 אוטובוסים , ובמקום לונדון בלבד התגלגל המסר לאוטובוסים במנצ 'סטר ובברמינגהם , בברצלונה , בסביליה ובסרגוסה , ואף הגיע עד לוושינגטון . מסע הפרסום התרחב וכלל גם שלטי רחוב , פרסום בתחנות רכבת ועל גבי מסכי ענק . תגובת הכנסייה לא איחרה לבוא ; קבוצות נוצריות השיקו מסעות פרסום חדשים עם ססמאות כמו " יש בהחלט אלוהים – אז הצטרפו לנצרות ותיהנו מהחיים " ; או : " יש אלוהים ! האמינו ! אל תדאגו ותיהנו מהחיים " . גורמים דתיים אחדים טענו כי מסע הפרסום האתיאיסטי רק היטיב עם הכנסייה , כי הוא עורר את הציבור לחשוב על אלוהים ועל שאלות תיאולוגיות קיומיות . העניין הרב שעורר מסע הפרסום , אם בתמיכה הרבה שזכה בה ואם בהתנגדות לו , משקף את הרגישות הגדולה השוררת בשנים האחרונות בשאלות של חופש הביטוי והזכות להבעת דעה בנושאי מצפון ודת במרחב הציבורי . יתרה מזו : הוא משקף את ההתעניינות ההולכת וגוברת בראשית המאה העשרים ואחת בשאלות של אמונה , דתיות , אלוהות , אתיאיזם וחילון . שורשי העניין המחודש בדתיות ובחילוניות נטועים בתהליכים חברתיים , תרבותיים ודתיים רחבים המאפיינים את העשורים האחרונים . תהליכים אלו מתבטאים בעליית כוחה של הדת ובהתחזקותה , בתחום הפרטי ובתחום הציבורי גם יחד ; בצמיחתן ובהתחדשותן של אידיאולוגיות , של פרקטיקות ושל קבוצות דתיות חדשות ; ובהתאוששותן של מסגרות מסורתיות למיניהן . התחזקות הדת איננה תופעה מקומית ואין היא מוגבלת להקשר תרבותי אחד בלבד ; יש לה היבטים גלובליים הבאים לידי ביטוי בהקשרים רבים ובמופעים מגוונים . במחצית הראשונה של המאה העשרים רווחה ההנחה שהחברה המערבית , ובעקבותיה העולם כולו , עוברת תהליך חילון בלתי נמנע שבסופו תידחק הדת לשוליים או תיעלם לגמרי . אלא ששלהי המאה היו שונים מראשיתה ; בניגוד לציפיותיהם של רבים , החילוניות וערכיה לא " ניצחו " במה שנראה כמאבק בין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר