נקודות מפגש

עמוד:15

צבעים מציתים זרם תודעה , תוך הפניית המבט אל הבלתי צפוי . דושאן קירבּיש מתעניין במטא-שפה , באופנים שבהם מובע רעיון – בין במילים המייצרות אסוציאציות ובין באמצעים ציוריים המרמזים על קשת של משמעויות . כך או כך , ציוריו הם תמיד תוצר של לימוד שקדני , ונבנים מתוך רצון שכל מרכיב יתחבר לאחרים , ועם זאת יישאר בלתי תלוי מבחינה דנוטטיבית . גישה דומה ניתן למצוא גם בעבודותיו של ז ' רקוֹ ורזץ , אף שהמהלכים שהוא נוקט מובילים לפתרונות שונים בתכלית . האמן מנהל מעין יומן ויזואלי , הנתפש כשדה פתוח לכתיבת " הערות " ציוריות ולתיעוד הקונספציות הפורמליות והכרומטיות , העשויות להתפתח בהמשך לציורים גדולים יותר ואף מונומנטליים . ורזץ מקדיש תשומת לב מיוחדת לפרטים . עבודתו מדיטטיבית וחומרית בעת ובעונה אחת . מה שנראה כמקבץ של ישויות נבדלות הופך , על פי רוב , לשלם אינסופי , ולא משנה מתי והיכן החל . מצדו האחר של המשרע מצויים גם אמנים המתמקדים בדמות ובגלגוליה לכדי ישויות נרטיביות . קמילה ווֹלצ ' נשק היא , ללא ספק , אחת המאיירות הסלובניות המשובחות . בד בבד היא יוצרת ציורים והדפסים עתירי דמיון . סגנונה מתאפיין בציורי קונטוּר , המעידים על מיומנותה בזיהוי ההיבטים המהותיים של המודלים הנשיים המדומיינים שלה . בהומור רב ובשנינות היא נותרת נאמנה לפרדיגמה האיקונוגרפית הנבחרת , ומפתחת אותה בדרך מקורית , מרתקת בטיפולה הבלתי שגרתי במוטיב מוכר . קונספציה הפוכה ביחס לנושאים פיגורטיביים ניתן לזהות בציוריו של סילבסטר פּלוֹטייס סיקוֹ שבהם מתמזגים יחדיו על בד אחד מקורות השראה הטרוגניים יותר . במבט ראשון לומד הצופה , שאמנות יכולה להיות גם מהנה , מבלי להפוך להיות בנלית או חד - ממדית . בעבודות מתגלה ההנאה שבציור ונחשפת מודעות האמן לכך , שכל דבר ועניין ניתן וראוי לתרגם לכדי דימוי . הצבעים העזים מעצימים כל מוטיב בודד לכדי אמירה אקספרסיבית רבת משמעויות . ולדימיר ל ֶ בּ ֶ ן בונה את חזיונותיו על קו התפר שבין העולם הממשי לעולם הדמיון , בעבודות בעלות איכות סוריאליסטית משהו . הרישום המיומן שלו הוא הבסיס , שעליו נבנה הנרטיב בצבעים אקראיים . כוח הדמיון של לבן מפתיע ומאתגר את הצופה , המתקשה לנבא את המהלך הבא שלו . הרקע לעבודתו של רומן אוּרניק מצריך הערת שוליים : האמן , חבר מכובד בקולקטיב האמנים הסלובני הנודע אירווין ( , ( IRWIN החליט לפני שנים לרשום או לצייר צלב אחד מדי יום . הוא מצייר על מצעים שונים : תצלומים , הדפסים , קולאז ' ים ושאר דימויים , שאותם הוא מנכס ומסמן בסימן הסימבולי הנבחר , לא ממניעים דתיים , אלא כמיטב מסורת האוונגארד , כפי שהיא באה לידי ביטוי ברעיונותיו של קזימיר מאלביץ ' , שנודעה להם השפעה עזה על אמנות המאה שעברה . הצלמת טניה ורלק נמנעת מיצירת סדרות העוסקות במודל מובהק או במקום מזוהה . הקונוטציות שמעלים הדימויים החד -פעמיים בעבודותיה נובעות מתוך תוכו של שדה הצילום , התוהה תדיר על משמעותם של דימויים הנוצרים מאור וצל . מרקו קוֹבצ ' יץ ' הוא אמן פעיל הן בתחום האמנות החזותית והן בתחום אמנויות הבמה . עבודות הווידיאו שלו אימצו בהדרגה את ההיבטים המשתנים של האמנות והתרבות בשלושת העשורים האחרונים והפכו זה מכבר לקלאסיקות . תוך שילוב עובדות ובידיון , הוא מנתח סטריאוטיפים , המכתיבים לא אחת את מהלך החיים . ✦ לאון זקראישק , אויאבּוּן מס ‘ , 1 , 2016 דיו על נייר מגנאני , 50 ש 50 abunOy , šek L eon rajZak no . 1 , 2016 , sumi tmenpig on naniMag paper , 50 ש 50

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר