א | פואמה באבן

עמוד:12

הליניאריות והטמפוראליות המהותיות של הלשון , גם , ואולי בעיקר , כקומפוזיציות מרחביות , כאמנות של מרחב וכאובייקט ממדי חזותי , כפי שחזר ואמר על פרידה מהדרום בהזדמנויות שונות : 4 פרידה מהדרום [ ... ] הוא ניסיון לחפון את האדמה הזאת . וגם : לי נדמה שנשימת הספר היא נשימתו של מרחב . [ ... ] אני מאמין שבשירה עשוי מרחב חזותי להיות גם מרחב שירי וגם מרחב 5 תודעתי . את הפואמות ואף את שיריו הליריים ארגן קובנר בסדרות , מחזורים וחטיבות , ממוספרים במספרים ומכותרים באותיות . ואת אלה חילק ל " מעגלים " ( אדמת החול ) , " שערים " ( אדמת החול , אחותי קטנה , חפה 6 במדבר , מכל האהבות ) ו " אבנים " ( המפתח צלל ) . " פרקי הפואמה המפתח צלל " , כתב קובנר , " מכונים אבנים . [ ... ] לא כל האבנים המצויות בעולם פגשנו בחיינו , ולא כל שראינו אנו זוכרים . אלו השמורות עמי נטלתי והעזתי לבנות מהן תבנית לא לגובה , אלא כמו לרוחק " . ואכן אבנים מסוגים שונים פזורות בכל שירי קובנר : לוחות הברית המנופצים ו " אבן מלוחות המחר " באחד משלושת שיריו הראשונים ששרדו את מלחמת העולם השנייה ( " אדם בליל " , ממעמקים , וילנה , . ( 157 - 155 ה , 1940 " אבן חלקה " ו " אבן לבנה " בפרידה מהדרום . " כתובה הנכתבת באבן " באחותי קטנה . אבן נובית ואבן תשתית , . 4 ראיון עם יצחק בצלאל , " אני מאמין " ( , ( 1965 וכן בספרו הכל כתוב בספר , עמ ' . 53 . 5 על הגשר הצר , עמ ' . 259 - 258 . 6 " ואז נתתי כותרות לשערים , כלומר עשיתי מעשה ' ארכיטקטוני '" , על הגשר הצר , עמ ' . 170 . 7 שם , עמ ' . 148

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר