נספח 6: תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה

עמוד:177

בחירה , מימוש עצמי ופיתוח זהות אותנטית , ביקורתיות חברתית ודיאלוג . מושגי היסוד האלה הם התשתית המושגית של תחום החינוך המוסרי . יש לציין כי גישות שונות לחינוך המוסרי כוללות התייחסות למספר מושגים הנזכרים כאן ועל כן אין לראות ברשימה מושגית זו מייצגת או משקפת רשימה של גישות שונות . עם זאת , לאור הדיון הפותח בגישות השונות לחינוך המוסרי , ניתן לומר על דרך ההכללה כי כל אחת מהגישות מושתתת על מושג יסוד אחד שממנו נגזרים המושגים האחרים ומשמעותם . הסקירה ביקשה להפנות את תשומת הלב למשבר הערכים שמאפיין חברות מודרניות . אפשר לטעון במידה מסוימת של זהירות כי משבר הערכים הביא משרדי חינוך במדינות ה - OECD לקדם באופן מואץ תכניות לחינוך מוסרי לאחר תקופה של מחסור יחסי בתכניות מסוג זה במחצית השנייה של המאה ה - . 20 הסקירה בודקת את מדיניות החינוך המוסרי של שלוש מדינות החברות ב - OECD ( ארה״ב , בריטניה , ואוסטרליה ) בעיקר בעשור האחרון . הסקירה מגלה כי בעשור האחרון הגבירו מדינות אלו את הפיתוח והתקצוב ( וההערכה המדעית ) של תכניות לחינוך מוסרי ברמה הלאומית ובאמצעותן ביקשו להתמודד עם תופעות של פיחות מוסרי שמחקרים מצביעים עליהן . כך המצב גם בישראל . בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך יוזמות רבות לקידום החינוך המוסרי , לרבות הכללת שיעורים בנושא בתכנית הליבה . הסקירה בחנה תכניות כגון ״כישורי חיים״ , ״מפתח הל״ב״ , מקצוע חדש הנקרא מורשת ותרבות ישראל וכן סיורים ברחבי הארץ . כמו במדינות האחרות שנסקרו , משרד החינוך מזהה פיחות מוסרי בקרב הנוער ולכן מבקש להתמודד עם תופעה זו באמצעות הכללת התכניות בתכנית הליבה . כן מבקש משרד החינוך לחזק במדיניותו את הזהות היהודית ואת החיבור של הלומדים לארץ ישראל ולמורשת והתרבות היהודית . לסיכום , הסקירה מראה כי התכניות המוקדשות לטיפול בנושא ההתפתחות האישיותית המוסרית בעולם ובישראל מרוכזות בעיקר בקידום ולימוד של כללי התנהגות נאותה ( מניעת אלימות , סובלנות , קבלת האחר וכיוצא באלה ) ובבריאות נפשית ( למשל מניעת השימוש בסמים ) , או באופן כללי , במה שמכונה ״כישורי חיים״ . בהכללה , רוב התכניות של חינוך לערכים בישראל מיישמות את גישת החינוך להוקרה ( בניגוד לגישת החינוך לשיפוט ) ובייחוד הגישה הקהילתנית - לאומית שבאמצעותה מערכת החינוך מבקשת להנחיל ערכי תרבות ומורשת ישראל . שלישית , בקרב מקבלי ההחלטות ומנסחי התכניות קיימת תמימות דעים לגבי חשיבות ההפנמה המלאה של ערכים . מוסכם שיש לעודד צעירים לא רק ללמוד אלא אף לפעול וליישם את הערכים שהוקנו להם . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew -Reivew 21 th - Moral - Education . pdf

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר