נספח 6: תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה

עמוד:174

אחד , ובין לימוד רוחב ועומק מצד שני . פשרה כזאת אפשר להשיג על ידי בנייה של לכידות ( קוהרנטיות ) ״פנימית״ , בתוך גורם אחד , ושל לכידות ״חיצונית״ , בין הגורמים השונים . הסקירה בנושא העברה מבוססת על מסמך שכתב המחבר בעבור הקרן הלאומית למדע ( . ( NSF time to learn מבוסס על כתב יד שהוגש ל - Journal of Research in Science Education IQWST מצוטט מתוך פרק ב , - Handbook of Research in Science Education שעתיד לראות אור בקרוב . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / english Organize % 20 school - review - science - fortus - eng . pdf . 4 ארגון לימודים מחודש ושינוי דגשים לימודיים מאיה צוקרמן , אייר תשע״ב , מאי 2012 מערכת החינוך המודרנית נבנתה בתקופה שבה הנגישות למידע היתה מצומצמת , מצב שהגביל את התפתחות היחידים והחברה ומנע מוביליות חברתית . בימינו הגורם המגביל אינו הנגישות למידע ; נהפוך הוא : בפועל יש לתלמידים בכל רגע נתון נגישות למידע שאינו מסונן . בעקבות שינוי דרמטי זה , על בתי הספר ומערכות החינוך להיערך לארגון מחודש _ לא בהכרח כמקורות ידע לתלמידים , אלא כמקורות מחנכים ושיתופיים המדגישים ומפתחים יכולות חשיבה מסדר גבוה . מערכת החינוך נדרשת לעמוד באתגרי המאה ה - , 21 המתאפיינת בדינמיות , בהתפתחות טכנולוגית מואצת , ביצירת מקצועות חדשים ובביטול מקצועות קיימים , בתהליכי גלובליזציה ובשינויים חברתיים וכלכליים תדירים . אתגר זה מעסיק בשנים האחרונות מדינות רבות בעולם ( בהן ארה״ב , בריטניה , סינגפור , פינלנד , אוסטרליה ועוד ) , וברבות מהן מערכות החינוך נמצאות היום בתהליכי שינוי ארוכי - טווח . בעשור האחרון היו הישגיהם של תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים מהנמוכים ביותר בהשוואה להישגים בשאר מדינות המערב שהשתתפו במבחנים , ופערי החינוך שנרשמו היו מן הגבוהים ביותר . מערכת החינוך בישראל מבקשת שינוי , והשאלות בדבר הדרך רבות . האם מטרת השינויים היא להעלות את ההישגים במבחנים בינלאומיים ? האם הישגים כאלה מייצגים יצירה של בוגרים המוכנים לחיים במאה ה - ? 21 האם על כל התלמידים להיחשף לאותו חומר לימודי , או שמא על תכנית הלימודים לשקף את היכולות , תחומי העניין ותחומי העיסוק העתידיים והפוטנציאליים של כל יחיד ויחיד ? מה צריך להיות המכנה המשותף ? מה נתון לבחירה ? ומי הבוחר הראוי ? האם קיים איזון נכון בין הערכה חיצונית להערכה פנימית ? מספר הפתרונות השונים הוא כמספר המדינות בעולם , כל אחת על פי תפיסתה הערכית והחינוכית . לדוגמה , פתרון אחד מתמקד בתהליכי הגלובליזציה בעולם ומציע תכניות לימודים ובהן תכנים שנועדו להכין את התלמידים להתמודדות עם תהליכים אלו תוך התבססות על מיומנויות המאה ה - . 21 פתרון אחר מתמקד בתהליכים כלכליים 48 במאה ה - 91 ובמאה ה - , 02 בהשפעת ה״נאורות״ והמהפכות הגדולות , בכללן המהפכה התעשייתית , עליית הלאומיות והקולוניאליזם . 49 פערי החינוך מתייחסים בעיקרם לפערים שמקורם ברקע החברתי - כלכלי של התלמידים , במוצאם העדתי או במקום מגוריהם . הפערים באים לידי ביטוי במדידת הביצועים של התלמידים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר