נספח 6: תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה

עמוד:173

בית - ספריים . מטרת הסקירה היא לספק מידע לוועדה על הוראת המדעים בישראל , וכן להציג ידע מחקרי שייתן כיווני חשיבה לאפשרויות שינוי וארגון מחדש של הלימודים בתחום , במגמה לבחון יצירת ה ֶ קשרים ושילובים בין תחום המדעים והטכנולוגיה לבין תחומי דעת אחרים , וכן בין התחום לבין ׳החיים׳ שמחוץ לבית הספר . לסקירה שני חלקים עיקריים : א . תיאור הפריסה , הרציונל והגיון הרצף של לימוד מקצועות המדע והטכנולוגיה והמקצועות הקשורים בתחום ( כמו מדעי הסביבה ומדעי כדור הארץ ) בכל שנות הלימודים בישראל : החל מגן הילדים ועד בית ספר התיכון ( , ( K - 12 כפי שמוצהר בתכניות הלימודים ; ב . סקירת ספרות מתחום הוראת המדעים בשני נושאים : 1 ) פוטנציאל ההעברה ( transfer ) של תכנים ומיומנויות בתוך תחום המדעים והטכנולוגיה ובינו לבין תחומים אחרים ; 2 ) פוטנציאל ההרחבה של מעגל הלמידה של מיומנויות ותכנים מדעיים _ מתחומי בית הספר אל הסביבה החוץ - בית - ספרית וחזרה . הסביבה החוץ בית - ספרית כוללת כמה אפשרויות : סביבה פיזית ( יציאה מתחום בית הספר ) , סביבה חברתית ( מעורבות המשפחה והקהילה ) וסביבה וירטואלית - דיגיטלית תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות . סקירה זו אינה כוללת תמונת מצב של היישום בפועל של תכניות הלימודים והמלצות שונות שניתנו בעניין הוראת המדעים בגני הילדים ובבתי הספר . בסקירה זו גם לא ניתנת התייחסות מפורטת לדרכי הערכה ומדידה . עיון בסקירה עשוי להוות בסיס לחשיבה על הבניה מחודשת של לימודי המדעים והטכנולוגיה בישראל , כך שתתאפשר הפריה הדדית בינם לבין תחומי דעת אחרים . כן יתאפשרו הוראה ולמידה תוך מיצוי התכנים והמיומנויות הגלומים בתחום , יחד עם ניצול משאבים טכנולוגיים מתקדמים ( דיגיטליים ) . מהלכים אלה יאפשרו שדרוג ועדכון של המקצועות בתחום , שכפועל יוצא _ ייעשו משמעותיים יותר ללומדים . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew Organize % 20 school - review - science - klein . pdf כהשלמה לסקירתה של ד״ר שרה קליין , הוזמנה אצל ד״ר דיויד פורטס הרחבה המתמקדת במושג ההעברה בין מקצועות לימוד ( טרנספר ) . . 3 העברה , משכי למידה ו - IQWST דיויד פורטס , אדר תשע״א , פברואר 2011 לסקירה זו שלושה מוקדים . ראשית היא מספקת מבט קצר על תולדות המחקר בנושא העברה ומדגישה את ההבדל בין לימוד משמעותי לבין לימוד בדרך של שינון , בין העברה ״גבוהה״ ל״נמוכה״ ( , ( high - road / low - road בין העברהפנימה להעברה - החוצה ( , ( transferring - in / transferring - out וכן את חשיבותה של חריפות ( sagacity ) בטיפוח העברה גבוהה . שנית היא מעמידה זה מול זה שני יעדים חינוכיים חשובים _ לימוד עומק ולימוד לצורך הרחבה _ ומעלה את האפשרות שאין ניגוד קוטבי בין שני היעדים אף על פי שזמן ההוראה הוא משאב מוגבל . שלישית היא מביאה כדוגמה תכנית ללימוד מדעים בחטיבת הביניים , תכנית שמנסה לפשר בין הציפייה לטפ ֵ ח העתקה גבוהה מצד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר