נספח 6: תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה

עמוד:172

להוראה טובה נדרשים כמה תנאים : מורה בעל הבנה עמוקה של התכנים ההיסטוריים ושל אופייה האפיסטמולוגי המיוחד של ההיסטוריה , תרבות בית - ספרית פתוחה שמעודדת תכנית לימודים גמישה , ואוטונומיה קוריקולרית . עם זאת אין לבטל את חשיבותן של מידות ותכונות אישיותיות כגון העזה אינטלקטואלית ודידקטית , כישרון משחק וכיוצא באלה . תחום מחקר אחר של הפסיכולוגים הקוגניטיביים הוא הזיכרון ההיסטורי של התלמידים . אחד הממצאים המעניינים העולים ממחקרים אלו הוא כי השפעתם של תכנים , דימויים ומסרים המועברים על ידי התרבות , בכלל זה התרבות הפופולרית , על עיצוב הזיכרון ההיסטורי של התלמידים גדולה יותר מהשפעתן של תכניות הלימוד של בית הספר . זאת ואף זאת : תלמידים המשתייכים לקבוצות מיעוט מופלות מייחסים לזיכרונות היסטוריים של משפחותיהם וקהילתם , גם אם הם אַ מורפיים , ערך אפיסטמולוגי גבוה מהערך שהם מייחסים להיסטוריה האקדמית הנלמדת בבית הספר . בחלק האחרון סקרנו בקצרה אפשרויות לאינטגרציה של הוראת ההיסטוריה והפילוסופיה עם תחומים אחרים . אנו מזהים בספרות המחקר שלוש גישות להוראה אינטגרטיבית : גישת ההומניזם הקלסי , המפגישה בין תחומים אך אינה מערערת על הקיום העצמאי של תחומי דעת נפרדים ; הגישה ההוליסטית , המאפיינת את החינוך הפרוגרסיבי , ולפיה מאחר שהמציאות שהלומד חי ופועל בה שלמה ואינה מתחלקת לפי תחומים , יש ליצור בהוראה שילוב כזה שיקדם את הבנת המציאות אצל הלומד ואת כושרו לפעול בה ולתקן אותה ; והגישה של הפדגוגיה הביקורתית , הפוסט - סטרוקטורליסטית והפוסט - מודרנית , שמערערת על הבכורה של האוריינטציה הלוגוצנטרית , האקדמית והאנליטית בתכנית הלימודים בבתי הספר . מבדיקה של ספרות המחקר המתפרסמת ב - ERIC עולה כי רוב התכניות הבין - תחומיות משתייכות לסוג הראשון והשני . הבעיה המרכזית בתכניות אלו היא המתח בין ההגיונות המתנגשים של הדיסציפלינות , וכפועל יוצא _ הנתק בין המורים . הפתרון המוצע במחקרים הוא ליצור קהילייה דיאלוגית של המורים המשתתפים בתכניות . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew -Reivew 21 th - History - Philosophy . pdf . 2 שילובי תכנים ומיומנויות בהוראה ולמידה של מדעי הטבע על פי תכניות הלימודים בישראל שרה קליין , שבט תשע״א , ינואר 2011 הסקירה מוגשת במענה לפנייה של היזמה למחקר יישומי בחינוך , הפועלת בחסות האקדמיה הישראלית למדעים . הסקירה היא חלק מההכנה לעבודתה של ועדת מומחים העוסקת בין השאר בחשיבה ודיון בנושא ארגון מחדש של לימודי מדע וטכנולוגיה בהיבט של שילוב תכנים ומיומנויות . הסקירה עוסקת בהוראה ולמידה של מדעי הטבע והטכנולוגיה משתי זוויות ראייה : א . תמונת מצב כיום : הוראה ולמידה של מקצועות מדע וטכנולוגיה על פי תכניות הלימודים העדכניות בישראל , תוך שימת דגש על תכנים ומיומנויות ב . לקראת ארגון מחדש של ההוראה והלמידה בעתיד : הפוטנציאל לשינוי , הן מצד המקצוע ועקרונות הלימוד הייחודיים לו , והן מצד המיומנויות והמשאבים החוץ-

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר