נספח 5: יום עיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע

עמוד:166

נספח : 5 יום עיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע אחד הנושאים שהוועדה בחרה לעסוק בהם היה נושא הפדגוגיה בעידן המידע . בתשרי תשע״א , אוקטובר , 2011 קיימה הוועדה יום עיון פתוח לציבור בנושא זה , בהשתתפות נציגים ממגזרים שונים הקשורים לעשייה החינוכית ולתחומי הפדגוגיה של הטכנולוגיה בחינוך . בסיכומו של יום העיון הופק דוח מסכם ובו תקצירי ההרצאות והרעיונות שהועלו ביום העיון . להלן מובאת ההקדמה לדוח מיום העיון . את הדוח המלא ניתן לקרוא באתר היזמה . בדוח זה מובאים סיכומי ההרצאות והדיונים שנכללו ביום עיון בנושא ״פדגוגיה בעידן המידע״ , שנערך בתשרי תשע״ב ( אוקטובר 2011 ) ביזמת הוועדה בנושא ״מחקר מתווה - דרך : הצעה לארגון לימודים מחודש״ . ביום העיון הפגישה הוועדה אנשי חינוך וממשל , קובעי מדיניות , גורמים בשלטון המקומי , אנשי אקדמיה וחוקרים , אנשי פיתוח תוכן ואנשים מתעשיית ההייטק החינוכית הישראלית . מטרת המפגש היתה להציג תמונה מגוונת של תכניות ואפשרויות פעולה לשיפור ההוראה תוך הסתייעות בתקשוב , לנהל דיון בתרומה הפוטנציאלית , ביתרונות ובמגבלות של תקשוב בבתי הספר , לחדד את הציפיות מתהליך התקשוב ולהאיץ את הבשלתו . את דברי הפתיחה ביום העיון נשא פרופ׳ מנחם יערי , יו״ר הוועדה . פרופ׳ יערי סקר את הרקע להקמת היזמה למחקר יישומי בחינוך ותיאר את מטרת יום העיון . את יום העיון כיבד בנוכחותו פרופ׳ דן שכטמן , שהציג את האחריות הגדולה המוטלת על כתפי המופקדים על החינוך והעוסקים בו , וקרא לנקוט מדיניות שיהיה אפשר להעריכה על פי מבחן התוצאה . יום העיון הורכב ממושבים שבהם ניתן ביטוי לשלושה מגזרים מרכזיים העוסקים בחינוך מהיבטים שונים : קובעי מדיניות , אנשי הייטק חינוכי ואנשי אקדמיה . במושב הראשון הוצגו עמדות של קובעי מדיניות בנושא החינוך בארץ ובחו״ל . ראשון הדוברים היה ד״ר עופר רימון , ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך , המופקד על תכנית התקשוב הלאומית המיושמת במערכת החינוך החל משנת תשע״א . תכנית זו היא חלק מהתכנית הכללית להתאמת מערכת החינוך למאה ה - 21 שמוביל משרד החינוך , ומטרתה להנהיג פדגוגיה חדשנית בבתי הספר תוך הטמעת הטכנולוגיה . ד״ר רימון הציג את החזון והתפיסה של תכנית התקשוב , סקר את הנעשה בתחום בקוריאה הדרומית , הנחשבת מובילה בביצועים ובהישגים בתחום , הציג את תכנית ההצטיידות ותקציבי ההפעלה של המשרד , ודיבר על התפוקות הפדגוגיות הרצויות ועל תשתיות התקשוב הלאומיות . אחריו נשא דברים ד״ר אירווין ג׳ייקובס , יו״ר האקדמיה הלאומית להנדסה בארה״ב ויו״ר מייסד ומנכ״ל קוולקום ( . ( Qualcomm ד״ר ג׳ייקובס מייצג את אנשי ההייטק שנרתמו לשיפור הישגיהם של בני נוער שעקב מצבם החברתיכלכלי אולי לא היו מביאים את יכולותיהם לידי ביטוי ומיצוי ולא היו מגיעים להישגים לימודיים גבוהים במערכות החינוך של היום . על פי גישת ה - High Tech High שהציג ד״ר ג׳ייקובס , נבנים בתי ספר ייחודיים לאוכלוסייה זו תוך הגדרת דרך לימוד מבוססת פרויקטים וחניכה אישית ומשמעותית לתלמידים . כל העשייה הזאת משתמשת בחידושי הטכנולוגיה המתקדמים שד״ר ג׳ייקובס סקר והשווה ביניהם , ונסמכת עליהם . 47 הדיווח על יום העיון נערך לשונית בידי נילי עדן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר