נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:163

משרד המנכ "לית הוועדה המשרדית לפיתוח תכנית מערכתית בחינוך ערכי לקידום זהות יהודית , ציונית , ישראלית והומניסטית טליה נאמן אחד היעדים שהציב לעצמו שר החינוך , מר גדעון סער , בעת כניסתו לתפקיד בשנת 2009 היה לקדם את נושא החינוך הערכי במדינת ישראל . בשנת הלימודים תש״ע , במענה לבקשתו של השר , יזם מנכ״ל משרד החינוך דאז , ד״ר שמשון שושני , את הקמתה של ועדה לחינוך ערכי , לקידום הזהות היהודית , הציונית וההומניסטית ולשילוב כל הערכים האלה בתחומי הדעת . אל הוועדה זומנו נציגי המינהלים והאגפים במשרד ( וביניהם נציגי המזכירות הפדגוגית , המינהל הפדגוגי , כולל שפ״י , מינהל החינוך הדתי , ומינהל חברה ונוער , אנשי שדה , ראשי אשכולות ומנהלים , מפמ״רים , אנשי הערכה ומדידה ועוד ) . משימתה של הוועדה שפעלה במהלך השנים , 2010 - 2012 היתה לפתח מסגרת ארגונית שתשמש בסיס לבניית תכנית אב לחינוך ערכי . בראשית נקראה הוועדה בשם ״הוועדה לחינוך ערכי _ ׳מסע בשביל הערכים׳ לקידום זהות יהודית , ציונית והומניסטית״ , אך עם התרחבותה ועם שיתופו של המגזר הערבי , הורחב השם כך שיבטא את הזהות הישראלית בכללותה , וכיום היא נקראת הוועדה לקידום הזהות היהודית , הציונית , הישראלית וההומניסטית במערכת החינוך העל - יסודית בישראל . המסמכים והתכניות שמפיקה הוועדה עוברים עיבודים והתאמה בעזרת ועדת משנה נפרדת למגזר הערבי _ ״ועדת המשנה להתאמת התכנית לחברה הערבית״ . החידוש בתכנית זו הוא ההכוונה לשילוב אינטגרלי של חינוך ערכי בתחומי הדעת , בתכניות הייעוץ ובחינוך החברתי-קהילתי כאחד . הוועדה רואה את החינוך לערכים כמשולב בתוך תחומי הדעת השונים ולא כתחום דעת נפרד . מהלך שכזה חייב חשיבה חדשה ויצירתית , ולכן היה השיח החדש צריך להתקיים בין המינהלים והאגפים השונים של משרד החינוך ובתיאום עם מפקחי המחוזות ומורי בתי הספר . כל הגורמים האלה היו שותפים מלאים לשיח הזה . הוועדה מציגה מודל של ציר ערכי המתייחס לחינוך בכיתות ז׳ - י״ב תוך התייחסות לערכים המרכזיים ולאופן שילובם בכל תחומי הדעת הנלמדים בכל שכבה בהתאמה , בכלל זה בפעילויות החברתיות החוץ - בית - ספריות : כיתה ז׳ _ זהות אישית _ חוליה בשרשרת הדורות ; כיתה ח׳ _ זהות קבוצתית , קהילתית וסביבתית ; כיתה ט׳ _ להיות יהודי בישראל ובתפוצות ; כיתה י׳ _ להיות אזרח _ לקראת קבלת תעודת זהות ; כיתה י״א _ לחיות במדינה יהודית דמוקרטית ; כיתה י״ב _ לקראת אחריות אזרחית ולאומית . מודל זה שימש בסיס להתאמת ציר ההתייחסות למגזר הערבי , כך : כיתה ז׳ _ זהות אישית _ חוליה בשרשרת הדורות ; כיתה ח׳ _ זהות קבוצתית , קהילתית וסביבתית ; כיתה ט׳ _ להיות ערבים final _ opt . pdf http : // meyda . education . gov . il / files / owl / hebrew / alsederhayom / education _ presentation 45 http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Noar / TechumeiHaminhal / TechanimVetochniyoth / 46 tochnew . htm

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר