נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:161

מציאות דינמית ומשתנה ותכשיר אותם לחיים במאה ה - . 21 במיוחד מעוניין המינהל להכשיר כוח אדם מיומן המסוגל לתת מענה ראוי לצרכים העדכניים של התעשייה והצבא . מעבר להשקעה בתלמידים המינהל מעוניין להטמיע את השינויים הטכנולוגיים המתאפשרים בעקבות המהפכה הטכנולוגית _ בתהליכי הוראה , למידה והערכה בסביבה פדגוגית עדכנית . בתקופת כהונתו של שר החינוך מר גדעון סער ובעידודו , הוביל מינהל מדע וטכנולוגיה שלוש תכניות לאומיות שהן חלק מיעדי המשרד : שיפור הידע וההישגים במדע וטכנולוגיה , התאמת מערכת החינוך למאה ה - 21 וחיזוק החינוך הטכנולוגי . במישור החברתי משתלבים יעדי המינהל למדע ולטכנולוגיה ביעדים המרכזיים של מערכת החינוך , ומתמקדים גם בצמצום פערים חברתיים ובניעות חברתית , כך שהשימוש בטכנולוגיות מתקדמות יגיע באופן שווה ומספק לכלל אוכלוסיית התלמידים . אחת התכניות המרכזיות שמפעיל המינהל היא תכנית התקשוב הלאומית המיושמת במערכת החינוך החל משנת תשע״א . תכנית זו היא חלק מהתכנית הכללית להתאמת מערכת החינוך למאה ה - , 21 ומטרתה להנהיג פדגוגיה חדשנית בבתי הספר תוך הטמעת טכנולוגיה מתקדמת . השירות הפסיכולוגי - ייעוצי ( שפ " י ) תפקידו של אגף השירות הפסיכולוגי - ייעוצי הוא להעניק שירותים פסיכולוגיים ושרותי ייעוץ חינוכי לתלמידים , להורים ולאנשי החינוך העובדים במערכת על מנת לקדם את התפתחותו של כל תלמיד , לדאוג למיצוי הפוטנציאל החבוי בו ולהעניק שירותי טיפול וייעוץ פרטניים ישירות לתלמידים המצויים במצבים שבהם קיימים גורמים הפוגעים בהתפתחותם התקינה . עבודתו של שפ״י מונחית על ידי הגישה המערכתית הרואה את הפרט כחלק ממכלול מערכות חברתיות רבות : המשפחה , הכיתה , בית הספר והקהילה . אי לכך עוסק שפ״י בארבעה היבטים מרכזיים המשפיעים על התפתחות מערכת החינוך והפרט המתפקד בה : ההיבט האישי , ההיבט המערכתי של המסגרת החינוכית , ההיבט של תהליכי למידה והוראה וההיבט המשפחתי והקהילתי . הנהלת שפ״י מסייעת לקובעי המדיניות במשרד החינוך לקבל החלטות המכוונות לטובתו של הילד ולבריאותו הנפשית בתוך כל מסגרות הייחוס הללו . יותר ממחצית הפעילות של שפ״י ממוקדת באוכלוסייה הכללית . מעבר לכך מטפל שפ״י גם באוכלוסיות מצוקה ואוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים שונים ( כולל אוכלוסיות של תלמידים מצטיינים ) . עם השינויים המתרחשים במבנה החברה הישראלית ותפקודיה , זיהה שפ״י השתנות בצורכי התלמידים והתאים את עבודתו לשינויים אלו . עיקר התחומים שבהם אופיינו שינויים המחייבים התאמת הפעילות של שפ״י הם : משבר ערכים וסמכויות , מתח ביטחוני וחשיפה של ילדים ובני נוער למצבי חירום שונים , פערים חברתיים על בסיס סוציו - אקונומי , לאום , מוצא , פערים לימודיים וכן החמרה בתופעות סיכון כמו אלימות , שימוש בסמים ואלכוהול , 42 תקציר ההרצאה שנשא ד״ר עופר רימון , ראש מינהל מדע וטכנולוגיה על תכנית התקשוב הלאומית , במסגרת יום עיון שערכה היזמה למחקר יישומי בחינוך בנושא פדגוגיה בעידן המידע מופיע בקישורית : http : // education . academy . ac . il / hebrew / PublicationsList . aspx ? AreaID = 15 & FromHomepage = false 43 פרטים על שפ״י ניתן למצוא בקישורית : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Shefi / mediniyut / Odot / Odot . htm 44 האגף כפוף למינהל הפדגוגי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר