נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:159

תכניות מרכזיות של מינהל חברה ונוער תכנית ליבה לשעות חינוך לכיתות ז׳ - י״ב _ התכנית מושתתת על אבני היסוד של החינוך החברתי : חינוך לאורח חיים דמוקרטי , סולידריות ואחריות חברתית , מנהיגות נוער , קהילתיות , טיפוח זהות ציונית יהודית ישראלית ( תוך התאמה למגזרים דוברי ערבית ) ומחויבות למדינת ישראל . התכנית מהווה כלי בתכנון התערבות חינוכית וטיפוח תפיסה ערכית - חברתית . התכנית מעודדת למידה חברתית תוך שילוב של ההיבט הקוגניטיבי וההיבט החוויתי וההתנסותי באופן ספירלי . תכנית הליבה להכרת הארץ ואהבת המולדת מגן ועד י״ב _ התכנית נועדה למסד את הסיורים להכרת הארץ כמרכיב חיוני ומשמעותי בליבה החינוכית של מערכת החינוך , בתהליך מובנה מהגן ועד כיתה י״ב . תכנית מערכתית לחינוך ערכי _ מינהל חברה ונוער מוביל בשיתוף עם מינהלים נוספים במשרד תכנית -אב מערכתית לטיפוח זהות יהודית , ציונית , ישראלית והומניסטית , המשולבת בכלל הפעילות החינוכית הבית-ספרית . התכנית מכוונת ערכים סביב ארבעה צירים מרכזיים : יהדות , ציונות , ישראליות והומניזם , ומאפשרת שיח פתוח . התכנית היא רב - שנתית : היא מתפרסת על פני שש שנות הלימוד בבית הספר העל - יסודי . התכנית היא רב - תחומית : תתקיים זיקה בין המכוונות הערכית של התכנית לבין מימושה במקצועות ההוראה , בתכניות ״כישורי חיים״ , בתחומי הייעוץ , בחינוך החברתי - קהילתי ובחינוך במסגרות חוץ - בית - ספריות . מחויבות אישית _ תכנית חינוכית ערכית שמטרתה להכין את התלמיד להשתלבות בחברה הדמוקרטית כאזרח פעיל ומעורב . התכנית עוסקת בסוגיות ערכיות הקשורות לעזרה לזולת ולמחויבות אישית לחברה תוך עיבוד החוויה . תעודת בגרות חברתית _ מסלול של מצוינות חברתית : תעודת הבגרות החברתית היא תכנית חברתית -ערכית המופעלת משנת תשע״ב כפיילוט ארצי ב - 160 בתי ספר , בכיתות י׳ - י״ב . תלמידים הבוחרים במסלול יתנדבו שלוש שנים , יקבלו הכשרה להתנדבות והדרכה במהלכה , ויכינו עבודת סיכום רפלקטיבית _ יומן מסע _ על אודות פעילותם . הבוגרים יקבלו תעודת בגרות חברתית ממלכתית על מעורבות חברתית , קהילתית ואזרחית ועל תרומה לחברה , בהתאם לקריטריונים . נעלה לירושלים _ תכנית לחיזוק ועידוד של הסיורים והטיולים בירושלים , על פי שכבות הגיל ובכמה מעגלים : מורשת עם , בירה ומוסדות שלטון , מוסדות תרבות והנצחה , חיזוק הקשר לירושלים , העצמת החוויה והפנמת המסר הערכי . על סדר היום _ עיסוק באקטואליה _ התכנית מעלה לדיון נושאים שנמצאים על סדר היום של החברה בישראל ושמציגים עמדות ותפיסות ערכיות שונות , במטרה לאפשר לבני הנוער לנקוט עמדה מנומקת ולגלות מעורבות ואכפתיות אזרחית . מנהיגות נוער _ הכשרת מנהיגים צעירים בבית הספר ובקהילה בעזרת תכנית השוזרת את הציר החברתי והציר הקהילתי . בציר החברתי התוכנית שואפת לפיתוח יחס חיובי לערכי היסוד של החברה בישראל _ כבוד האדם , ערכי צדק ומוסר , סובלנות לשונ ֶ ה , העברת המורשת התרבותית ועוד _ ובציר הקהילתי הקהילה 37 / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Noar / TechumeiHaminhal / ChinuchChevrathi TochnithHalibahLeshaothChinuch . htm ; http : // cms . education . gov . il / NR / rdonlyres / 34 AEE 728 - D 9 F 8 - 41 BD - ABA 8 - 24677 ABB 78 D 7 / 153259 / bagrut . pdf 38 דוגמה למדידה והערכה בתחום זה : / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Noar / TechumeiHaminhal ChinuchChevrathi / MechuyavuthIshithSherutLezulath . htm

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר