נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:158

אוכלוסיית היעד ומסגרות הפעולה של המינהל הן בני נוער ותלמידים גילאי כיתות ז׳ - י״ב , עובדי חינוך ונוער בבתי הספר ובמסגרות החוץ - בית - ספריות , מסגרות חינוך בלתי פורמליות : תנועות הנוער , מתנ״סים ועוד . פעילות המינהל מתבצעת בכל מערכת החינוך _ הפורמלית והבלתי פורמלית _ במגזר היהודי הממלכתי והממלכתי דתי , במגזר הערבי , הדרוזי , הצ׳רקסי והבדווי . בניית התכניות נעשית בהתאמה למגוון האוכלוסיות , וחלקן מתורגמות לערבית . במסגרת בית הספר החינוך החברתי - ערכי מכוון לקידום המטרות , בשאיפה לשלב את החינוך הערכי גם בתחומי הדעת . במסגרות הקהילתיות המינהל מקדם את תרבות הפנאי , בשיתוף פעולה ובשותפויות עם נציגי הרשויות המקומיות , עם גורמים בקהילה ועם גורמים במגזר הציבורי והעסקי . מינהל חברה ונוער מורכב מארבעה אגפים מרכזיים : האגף החברתי - קהילתי , תלמידים ונוער _ פועל לטיפוח הפרט , לחיזוק מצוינות ערכית , חברתית , קהילתית ואזרחית ולעיצוב אורח החיים הבית - ספרי , הקהילתי והרשותי , על מנת להכין את בני הנוער לחיי קהילה וחברה פעילים ולהיותם אזרחים אכפתיים ומעורבים . אגף של״ח ( שדה , לאום , חברה ) וידיעת הארץ _ פועל לחזק בקרב בני הנוער את אהבת הארץ ואת תחושת ההשתייכות אליה , להעמיק בהם את הכרת הארץ , נופיה וערכי הטבע שלה ואת הידיעות במורשתה ההיסטורית והתרבותית , במפעל הציוני ובתקומת מדינת ישראל , ולטפח בהם את האחריות ואת המחויבות כלפי סביבתם וכלפי נוף מולדתם . אגף קידום נוער _ מטפל בבני נוער בסיכון , גילאי 18 - 14 שנשרו ממסגרות החינוך הפורמליות ( ״נשירה גלויה״ ) או שמתקשים לתפקד בהן ולהסתגל אליהן ( ״נשירה סמויה״ ) . האגף נותן מענה לבני נוער אלו באמצעות מסגרות לימוד משלימות , באמצעות הכשרה מקצועית ובאמצעות טיפוח מיומנויות להסתגלות ולהשתלבות בחברה . אגף תכנים , תכניות , הכשרה והשתלמויות _ הוא אגף בין - תחומי , האחראי על פיתוח תכניות ועל הטמעתן , על תכנון מערכי הכשרה והשתלמויות ועל מחקר והערכה . האגף בוחן תאוריות ומחקרים חדשים ומיישמם בהתאם ליעדים ולצרכים . מינהלת המסעות לפולין _ אחראית לתכניות מסע של בני הנוער לפולין בהיבט הפדגוגי והארגוני כאחד : בניית תכניות המסע , הכשרת מדריכים ומורים מלווים , מתן הנחיה וסיוע לבתי הספר בהכנת התלמידים לקראת המסע ובעיבוד ההתנסות עם השיבה הביתה . הפדגוגיה במינהל היא אקטיביסטית - חברתית , והיא מחוללת תהליך של למידה חברתית . המתודה היא של למידה בהתנסות , ביצירת חוויה , ביצירת אפשרויות להתנסות , ביישום ערכים חברתיים כגון התנדבות ובעיבוד רפלקטיבי של ההתנסות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר