נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:156

דגשים ייחודיים במזכירות הפדגוגית המזכירות הפדגוגית מסייעת לקדם את מטרות החינוך ויעדיו , כפי שפורסמו וקודמו בשנים האחרונות , אך היא גם מציעה כמה דגשים ייחודיים . קשרי גומלין ושותפויות : המזכירות הפדגוגית שמה לה למטרה לקדם את סדר היום החינוכי - פדגוגי תוך העמקת קשרי הגומלין בין מטה לשדה . שיתוף הקהלים הרלוונטיים ( בעלי תפקידים במשרד , מפקחים , מנהלים , מורים ) בתהליך עיצוב המדיניות יגבש אחריות משותפת , ייצור אוירה של אמון ושותפות ויתרום להצלחה בקידום היעדים . תפיסה של האדם כשלם : תפיסה מרכזית המנחה את המזכירות הפדגוגית היא תפיסה של האדם כשלם בעל אינטליגנציות מרובות . יש חשיבות בפיתוח סוגים מגוונים של מיומנויות וידע תוך שימוש בכלים ובפדגוגיות שפונים לרבדים שונים בנפשו של התלמיד או התלמידה ובסביבתו _ חשיבתם , רגשותיהם , פעולותיהם , וכמובן ערכיהם . כחלק מתפיסה זו המזכירות הפדגוגית מעודדת שימוש במרחבים מגוונים ללמידה בכיתה ומחוצה לה , שילוב אומנויות שונות בתחומי הדעת וכן למידה בינתחומית בנושאים הקרובים לליבם של הלומד והמלמד . למידה מתוך משמעות אישית , חדווה ויצירתיות : בתוך כך המזכירות הפדגוגית מייחסת חשיבות רבה לחוויות החדווה , היצירה והיצירתיות בתהליך ההוראה - למידה - הערכה וכן לאוטונומיה שיש לתת בידי התלמידים בתהליך הלמידה ובידי המורים ומנהלי בתי הספר בתהליך ההוראה _ כל זאת במטרה לקדם למידה והוראה מתוך משמעות אישית . חינוך כמפגש בינאישי : היבט נוסף שמנחה את המזכירות הפדגוגית הוא התפיסה שהמעשה החינוכי הוא בראש ובראשונה מפגש בינאישי בין מורים לתלמידים ובין תלמידים לעמיתיהם ולכן יש לטפח את הקשר האישי , האמון והיכולת לקבל את השונה ולהכילו . זמן ומרחב להתבוננות פנימית ובירור ערכי : לבסוף , במזכירות הפדגוגית מושם דגש נוסף על כך שבתוך מערכת החינוך תינתנה אפשרויות לעשייה חינוכית , לזמן , למרחב , להתבוננות פנימית ולחשיבה לבד ובצוותא על הנושאים המרכזיים בחיים , בכלל זה על ערכי יסוד חברתיים אוניברסליים ואף על ערכי יסוד של מדינת ישראל ; כל זאת על מנת לאפשר ולעודד גיבוש זהות ערכית וחברתית תוך סובלנות לתפיסות עולם מורכבות ולתהליך החיפוש המאפיין לומד עצמאי ואוטונומי . דוגמה לפעילות ברוח זו : _ העצמת מקומם של ערכים לאומיים , תרבותיים ואוניברסליים בכל תחומי הדעת לבית הספר תפקיד מרכזי בהקניית ידע , תכנים ומיומנויות בתחומי דעת שונים ומגוונים . עם זאת , בית הספר משמש מתווך בין היחיד לבין החברה , והוא אפיק השפעה מרכזי ביותר לעיצוב זהותם הערכית והתרבותית של התלמידים ולהכשרתם להיות אזרחים בחברה דמוקרטית . התפיסה החינוכית העומדת ביסוד התכנית דוגלת בשילוב בין הציר הלימודי לבין הציר הערכי ובחיזוק הקשר שבין רכישת ידע רחב ומעמיק בתחומי הדעת לבין חינוך לערכים , למוסר ולמידות טובות . לפי תפיסה זו , ההפרדה בין תחומי הדעת לבין החינוך החברתי - ערכי היא הפרדה מלאכותית , שכן

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר