5. סיכום

עמוד:121

של תקציבים , זמן ומאמץ . במקומות שונים בעבודה צוינו ואף נדונו קשיים הצפויים ביישום . אלה העיקריים שבהם : בהיעדר תכנית חינוך ממלכתית , מוסכמת ומתוקצבת , קיים קושי לתכנן לטווח רחוק וליישם הלכה למעשה רפורמה ארצית וגם יוזמות מצומצמות יותר בתנאי אי - ודאות . חוסר בידע מחקרי ברמה העולמית בכלל ובישראל בפרט גורם אף הוא לקבלת החלטות בתנאי אי - ודאות , שעלולים לגרום לצעדים שגויים ולבזבוז משאבי מאמץ , זמן וכסף . הממצאים שתוארו במסמך זה מובילים למסקנה שמימוש מטרה זו או אחרת באופן בלתי תלוי בשנייה מניב תוצאות בלתי מספקות , ולכן יש לממשן במשולב . היתרון בשילוב כזה הוא שמאמץ בהשגת מטרה אחת יתרום להשגתה של המטרה האחרת . אולם יש גם קושי לא מבוטל הנעוץ במורכבות השינוי ובהשלכות של מאמץ בכיוון אחד על הכיוון השני ועל היקף האמצעים הכספיים והארגוניים הנדרשים . כך למשל הטמעת תכניות למידה חדשניות כרוכה בהכנת תכניות הכשרה למורים , בהשגת שיתוף הפעולה שלהם , בגיוס תמיכת המנהלים , בהתאמה ושילוב של טכנולוגיות תקשוב ועוד . ההתנגדות לאימוץ חידושים המלווה כל רפורמה או שינוי עלולה להיות חזקה במיוחד במערכת החינוך בשל הגורמים הרבים הפועלים בה או המשפיעים עליה וכן בשל המעורבות הרגשית - ערכית של רבים מן הגורמים אלה . המחלוקת על בסיס ערכי ולעתים אף העוינות בין מגזרים שונים באוכלוסייה מקשות על השגת קונסנסוס על תכנית שינוי , וממילא גם על יישומה . אלימות ובעיות משמעת של תלמידים , הקיימות בחלק ניכר מבתי הספר , מקשות ללא ספק על יישום תכניות כגון דיאלוג אקדמי או למידת חקר . קיימת סכנה שהפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים יגרמו לכך שאפילו יישום מוצלח אך מצומצם של תכניות להשגת שוויון הזדמנויות ושיפור הישגים של כלל התלמידים יצליח לכל היותר להדביק את הפער ולשמור על המצב הקיים , אך לא להביא לשיפור משמעותי . השונות בין התלמידים בארץ רבה ובאה לידי ביטוי בגיוון התרבותי והערכי , בפערי הידע ובאי - שוויון הזדמנויות אצל התלמידים . כל אלה דורשים מאמץ מיוחד בעת הכנתן ויישומן של תכניות בשדה החינוך בארץ . מרבית השינויים מחייבים מעורבות רבה של מורים . מעורבות כזאת היא ללא ספק ברוכה , רצויה ואף חיונית , אך השגתה דורשת השקעה לא מבוטלת של זמן ומאמץ תוך שיתוף אמיתי , האזנה מתמדת למתרחש בשטח ונכונות לבצע שינויים והתאמות . ההמלצות הן בגדר " התוויית דרך " . תרגומן למישור אופרטיבי ולרמת השדה אינו פשוט . הוא כרוך בהתמודדות עם מכשולים ויחייב מן הסתם השקעה ניכרת של תקציבים , זמן ומאמץ . מימוש ההמלצות כרוך בקשיים , שעם חלקם אפשר להתמודד באמצעות תכנית ממלכתית מוסמכת ומתוקצבת לחינוך , תמיכה בעריכת מחקרים וצבירת ידע רלוונטי הדרוש בישראל , מימוש משולב של מטרות , שיתוף אמיתי של המורים במאמצי השינוי תוך האזנה מתמדת למתרחש בשטח ונכונות לבצע שינויים והתאמות בנוסף למגבלות השונות של העבודה ולקשיים הצפויים ביישום ההמלצות כדאי לתת את הדעת גם לכך שאורך ״חיי המדף״ של ההמלצות אינו גדול . מחקרים אמפיריים מתפרסמים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר