4.3 חינוך לחברה של תרבות

עמוד:104

דיאלוג של כבוד הדדי בין תלמידים מתרבויות שונות . בנוסף לאמור יש לציין שמתן אוטונומיה נרחבת לבית הספר מעניק לו יכולת להסתגל לסביבה שמשתנה לעתים תכופות , להתחדש , להתייעל , לאתר מבעוד מועד צרכים משתנים של התלמידים ולקבל החלטות בהתאם . חשיבות מיוחדת יש ליכולת ההסתגלות המהירה עקב השינויים התדירים והמשמעותיים בסביבת מערכת החינוך ( כמפורט בפרק , ( 2 ולכן יש חשיבות מיוחדת למתן אוטונומיה לבתי הספר . האוטונומיה תבוא לידי ביטוי בתכניות לימוד שמעבר לליבת לימודים משותפת , ביכולת לקבל החלטות על ניהול תקציב עצמאי , גיוס וניהול של כל אדם וגיבוש מדיניות פדגוגית . יש לסייג את האוטונומיה בכך שבית הספר יפעל תוך שמירה על עקרונות אחריותיות , הערכה עצמית , בקרה עצמית , בקרה , הערכה וביקורת חיצונית שיבטיחו את ניצול האוטונומיה באופן מועיל . כמו כן יש לוודא כי במסגרת האוטונומיה תובטח פעילות להכרת האחר וכיבוד האחר כמפורט בהמלצות שלהלן . הכרת האחר וכבוד לאחר : הבניית המשותף לחברה הישראלית תחילתה בפעילות להכרת האחר השונה בתרבותו או בדתו , לרבות הכרת הדת והתרבות המוסלמית , הנוצרית , היהודית - חרדית , היהודית - חילונית . המשכה של הפעילות יהיה מפגשים משותפים ופעילות הממוקדת במטרות לימודיות וחברתיות משותפות . פעולות ספציפיות המומלצות בנושא זה הן לימוד על תרבויות רוב ומיעוט , תרגום הידע לחוויות ותחושות אישיות של התלמיד , פיתוח מיומנויות תקשור עם פרטים מתרבויות אחרות , עידוד צדק חברתי , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , גיבוש סביבה המתנגדת לגזענות , הימנעות משיבוץ של ילדים לחינוך מיוחד או לכיתות מחוננים בהשפעת שיוכם לאוכלוסייה זאת או אחרת , התייחסות להיסטוריה , שפה ותרבות של קבוצות מיעוט ושילובן בתכניות הלימודים , אינטגרציה של תכנים ממגוון תרבויות בחומר הנלמד , הבניית ידע מושגים ונושאים מנקודות מבט שונות , קיום דיאלוג מתמשך בין הקבוצות , שילוב ערכים של שוויון במהלך ההוראה , מתן אפשרות להשתתפות מורים אורחים מבתי ספר אחרים המשתייכים לאוכלוסיות אחרות , קיום קבוצות לימוד משותפות לתלמידים מבתי ספר שונים . מומלץ להמשיך להקים ולפתח בתי ספר ניסוייים שמטרתם להנחיל פלורליזם וללוות את התהליך במחקר . לקחי הדוגמה הישראלית : אף על פי שאין עדיין בסיס אמפירי איתן להצלחת הניסיונות לחינוך לפלורליזם , אין ספק שיש להמשיך בהקמתם ופיתוחם של בתי ספר ניסוייים שזאת מטרתם המוצהרת . הדוגמאות הספורות שנכללו במסמך זה מעידות על אפשרויות רבות להכרת אוכלוסיות אחרות , לצמצום מחלוקות ולטיפוח המשותף לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית . מוצע להמשיך ולתת מקום מרכזי לבתי ספר ניסוייים הפועלים למען פלורליזם , ואף לתת לבתי ספר נוספים המעוניינים להשתלב במעגל השני של מ אָ מצי השינוי הזדמנות לעשות זאת על פי המודל המתאים להם ( כמפורט בהמלצה שלהלן _ אסטרטגיית מימוש המטרות _ החוליה החסרה ) . ככלל יש

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר