3.9 משרד החינוך ותרומתו להשגת המטרות

עמוד:95

יוזמות שינוי ברמה המקומית _ יוזמות ברמה המקומית , הן בארץ והן בחו״ל , שימשו בחלקן מודל להרחבה ויישום במקומות נוספים . חלקן יושמו כחלק מניסוי אמפירי , המלווה בתצפיות ובבדיקה שיטתית , וחלקן לא . בין היוזמות ההיסטוריות הידועות יש לציין את ניסוי סמרהיל באנגליה , את פעילותו של יאנוש קורצ׳אק , את בית הספר שהקים רודולף שטיינר בגרמניה , את בית הספר הניסויי שהקים הפילוסוף ג׳ון דיואי באוניברסיטת שיקגו ואת בית הספר של מריה מונטסורי ברומא ( שם ) . דפוס מודרני של שינוי מקומי מבוסס לעתים קרובות על טכנולוגיות מידע ותקשורת שמשחררות את הלמידה מכפיפות למקום ולזמן . דוגמה בולטת היא האוניברסיטה הפתוחה , שבין עקרונותיה שימוש אינטנסיבי באמצעי תקשורת עדכניים להוראה ולמידה , הגמשת מסגרות הלמידה והתאמתן לתלמיד ולביקושים , טשטוש ההבדלים הגאו - תרבותיים בין מרכז לפריפריה . דוגמה עדכנית נוספת היא ניסוי שנערך באוניברסיטת תל אביב ומהווה פיתוח לרעיונותיו של דיואי _ לערוך מחקר חינוכי במסגרת טבעית ואורגנית של בית הספר . הניסוי מושתת על תפיסת השונות הבין - אישית כמקור ברכה ועושר אינטלקטואלי , שימוש בסביבת למידה דיגיטלית כמענה לצורכי למידה אישיים , הגמשת מסגרות ההוראה והלמידה בזמן ובמרחב ואימוץ עקרונות של בית הספר כארגון לומד , שמפיק לקחים ומיישמם . הניסוי מלווה במחקרי שדה ובהערכה חיצונית לאורך זמן . נתוני המחקר מצביעים על עלייה של 30 אחוז בציוני התלמידים ( שם ) . רפורמות בחינוך יכולות להסתייע בתאגידי מחשבים וכך לגייס טכנולוגיה עדכנית לצורכי לימוד , ביוזמת חברת הייטק ובשיתוף גורמי חינוך . חלק מן היוזמות ברמה המקומית שימשו דגם להרחבה ויישום במקומות נוספים . בין היוזמות ההיסטוריות הידועות : ניסוי סמרהיל , פעילותו של יאנוש קורצ ' אק , בית הספר שהקים רודולף שטיינר וזה שהקימה מריה מונטסורי . יוזמות חשובות נוספות בישראל מופעלות במסגרת בתי ספר ניסוייים מקומיים כחלק ממודל המשלב מאמצים ברמה ארצית ומקומית ומופעל על ידי גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך . במסגרת זו בתי ספר ניסוייים פועלים בליווי של מסגרת תאורטית ורק אחרי שעמדו במבחן קבלה . במשך חמש שנים מקבל בית הספר הדרכה ותמיכה , ובסופן מאפשר לו הגף להפיץ את התכנית שפיתח . כל מנהל בית ספר מנהל תיעוד של הניסוי , המאפשר העברה של הרעיונות החדשניים שבמודל ( שם ) . להלן שתי דוגמאות לפעילות כזאת של בתי ספר ניסוייים : בית הספר הניסויי מבואות הנגב ( קיבוץ שובל ) : זהו בית ספר שאוכלוסייתו מגוונת וכוללת תלמידים מיישובים כפריים יהודיים , מהפזורה הבדואית בנגב , תלמידים יהודים עירוניים מבוססים ותלמידים מעיירות פיתוח . בית הספר החל ליישם תכנית חדשנית המדגישה חינוך סביבתי באמצעות פרויקטים בין - תחומיים המצויים בתפר שבין אקולוגיה , חברה וטכנולוגיה . התכנית מבוססת על למידה תוך ביצוע פרויקטים , חינוך להבנה , שימוש גמיש ויצירתי במידע . כחלק מהשינוי צומצם מספר המקצועות הנלמד מ - 8 ל - , 4 - 5 היחס לתלמידים נעשה אישי יותר , המורה הפך ממקור ידע לשותף ללמידה תוך תכנונה וניווטה , התלמידים והמורים צוידו במחשבים ניידים . שבוע הלימודים קוצר משישה ימים לחמישה , אך משך השיעורים הוארך ל - 60 דקות . מקצועות הלימוד אוחדו לשני אשכולות מרכזיים _ הומניסטיקה ומדעים . בנוסף לאלה לומדים הילדים גם שפות , מתמטיקה , אומנות וחינוך גופני ( צוקרמן , . ( 2012

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר