3.9 משרד החינוך ותרומתו להשגת המטרות

עמוד:93

לעשות שימוש יעיל ביישומים ובתכניות האלה , שלא התאימו לצורכיהם ( , Mccormick . ( 2004 ; McFriane , 2001 קיובן ( 2010 ) סבור שחלק מכישלונן של רפורמות במערכת החינוך נובע ממתח מתמיד בין מטרות דידקטיות או ארגוניות סותרות , מתח הגורם אי - שביעות רצון מהרפורמה . מצב הדברים הזה גורם כעבור כמה שנים שינוי כיוון ויוצר רפורמה בכיוון מנוגד , שגם היא לא מחזיקה מעמד זמן רב . דוגמה למטרות מנוגדות כאלה היא השאיפה למצוינות אקדמית , החתירה לציוני מבחנים גבוהים וההכנה לדרישות סיום של בית ספר התיכון , לעומת השאיפה , בעיקר בחינוך העל - יסודי , להתאים את הלימודים לתלמידים ולפתח את יכולותיהם האינדיווידואליות ( ראו למשל . ( Tyack , 1974 דוגמה נוספת היא ריכוז הסמכות הניהולית _ שעשוי , לדעת מקורות שונים ( , ( Cermin , 1961 למנוע תופעות של שחיתות ברמה המקומית ולייעל את המערכת _ לעומת ביזור סמכויות שיכול לשפר את התאמת המערכת לצורכי הקהילה ולהביא לניצול הכוחות המקומיים תוך שיתוף וניהול עצמי ( . ( Levin , 1970 הסבר נוסף לסבב הרפורמות החוזר ונשנה הוא שקובעי המדיניות נוטים להיכנע לפוליטיקה הכרוכה בבעיה ומצליחים רק לעתים נדירות להגיע להערכות אמינות שיאפשרו לאמוד את יעילותן של תכניות טרם יישומן ( . ( Slavin , 1989 יש חוקרים הסבורים כי השיקולים הפוליטיים העומדים מאחורי הרפורמות גורמים לכך שהפעולות יביאו שינויים למראית עין בלבד , כאלה שנועדו לרצות את האידאולוגיות הדומיננטיות , ולא יחוללו שינוי של ממש . ברגע שהאידאולוגיה הדומיננטית מתחלפת , ניתן לזהות רפורמות חדשות , שנועדו לשרת את מראית העין הרצויה לאידאולוגיה החדשה ( ראו למשל . ( Willis , 1977 סיבות נוספות לכישלון רפורמות : א ) רוב התכניות ה " מונחתות " מלמעלה אינן מצליחות ליצור שינוי שמגיע עד התלמידים ולעתים הן יוצרות התנגדות ברמת השדה . ב ) קיים מתח מתמיד בין מטרות דידקטיות או ארגוניות סותרות , והוא עלול לגרום כעבור כמה שנים לשינוי כיוון וליצירת רפורמה בכיוון ההופכי . עם זאת יש לציין כי החלתן הבלתי נמנעת של רפורמות בית - ספריות חדשות אחת לכמה שנים היא גם תוצאה של ניסיון רציף לבצע התאמות נדרשות לצרכים משתנים . סוגיית החלתן הבלתי נמנעת של רפורמות בית - ספריות חדשות אחת לכמה שנים , לאחר כישלון חוזר ונשנה של רפורמות קודמות , נידונה בהרחבה בספרות ( קיובן , . ( 2010 כך למשל הובעה כבר לפני יותר ממאה וחמישים שנה ביקורת על דקלום מידע מתוך ספרי לימוד ועל הוראה פרונטלית , והוצע להניע תלמידים על בסיס תחומי העניין שלהם , טיפוח רגשות , הדגשת שיטת המשחק ושימוש באובייקטים רלוונטיים מהעולם שמחוץ לבית הספר ( ראו למשל . ( Deaborn , 1925 ; Shapiro , 1983 את המחזורים החוזרים ונשנים של הרפורמות לא חייבים לראות באור שלילי בהכרח אלא כניסיון רציף לבצע התאמות נדרשות לצרכים משתנים , לנסיבות מתחלפות , לבעיות - שעה שצריך לתת להן פתרון ולשינויים בערכים חברתיים שראוי להתחשב בהם . קיובן מציין שעל אף דימוי המטוטלת שאנו מייחסים למחזוריות שבה רפורמות עוברות מכיוון אחד למשנהו מדי תקופה , לא מדובר בחזרה לנקודת המוצא עם כל תנודה של המטוטלת . מנקודת מבט היסטורית ניתן לקבוע שעל אף הצלחתן הדלה של הרפורמות חלו בכל זאת שינויים דרמטיים במהלך הזמן , כמו למשל החלפת מורים ומנהלים חסרי הכשרה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר