3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:83

3 . 7 האיכות המקצועית של המורים האיכות המקצועית של המורים נוגעת לכל אחת מחמש הבעיות שנסקרו לעיל , בראש ובראשונה להישגי התלמידים . מסקירת חומר מחקרי עולה כי תרומתם של המורים להישגי התלמידים רבה וברורה . הטי ( Hattie , 2003 ) מצא שההבדלים בין המורים מסבירים כ - % 30 מהשונות בהישגי התלמידים . נבון ושביט ( 2012 ) סקרו מחקרים הבודקים שונות בהישגי קבוצות תלמידים כפונקציה של מאפייני הוראה ומורים , ומצאו כי לזהותו של מורה ספציפי יש חשיבות גדולה , ולא שנויה במחלוקת , בהסבר השונות בהישגי התלמידים ( נבון ושביט , . ( 2012 אף על פי שאין מחלוקת בנוגע לחשיבות מאפייניהם של המורים , התשובה לשאלה אילו ממאפייני המורים משפיעים על הישגי התלמידים וכיצד הם משפיעים _ פחות ברורה . מאפייני המורים נוגעים 1 ) לתכונותיהם האישיות 2 ) לרקע המקצועי ולהכשרה שלהם 3 ) לידע ולמיומנויות שלהם 4 ) לפרקטיקות ההוראה . הניסיונות האמפיריים לבסס קשרים מובהקים של סיבה ומסובב בין הישגי התלמידים ובין תכונות אישיות של המורה , הכשרתו , הידע והמיומנויות שלו _ עלו יפה רק במקצת מן המחקרים . נכון להיום רוב החוקרים סבורים שהקשר המשמעותי ביותר של הישגי התלמידים הוא לפרקטיקות ההוראה . להלן נפרט . מחקרים מוכיחים כי ההבדלים בין המורים מסבירים כ - % 30 מהשונות בהישגי התלמידים . תכונות אישיות , רקע מקצועי , ידע ומיומנויות : מסקירת מחקרים עולה כי בין מאפיינים מינהליים רבים של המורים שנבדקו ובין הישגי התלמידים לא נמצא קשר , שהקשרים שנמצאו לא היו עקביים בין המחקרים השונים , או שהקשרים לא היו משמעותיים . מאפייני המורים שנבדקו היו ותק , השכלה , הסמכה , זהות הגורם שהעניק את התואר ומעמדו האקדמי , ציונים 25 ראו גם נספח : 5 תקציר סקירות מדעיות של קליין ופורטס ( (; 2102 מטיאש וקליין ( (; 2102 מטיאש ( . ( 2102 ראו גם באתר משרד החינוך את תכניות הרפורמה ' עוז לתמורה ' ו ' אופק חדש ' לקידום המורה ומקצוע ההוראה . אוטונומיה בית - ספרית עשויה , בתנאים מסויימים , לאפשר מענה על מגוון הצרכים והערכים של האוכלוסיות השונות שאותן בתי הספר אמורים לשרת . זאת ועוד : אוטונומיה עשויה לאפשר היענות מהירה לצרכים משתנים והיא גם חיונית ליכולת הביצוע והתפעול השוטף של בתי הספר . על מנת שאוטונומיה תהיה אפקטיבית עליה להיות כפופה לאחריותיות , הכוללת ביקורת עצמית , הערכה עצמית סדירה , וביקורת חיצונית . הממצאים הנוגעים לתועלת במדיניות הריכוזית ולקביעת סטנדרטים ארציים לתכניות הלימוד הם מעורבים _ הישגים בתחומים מסוימים אך גם עדויות על חסרונות , בעיקר על פגיעה במקצועות שנחשבים משניים ועקב כך פגיעה בהתפתחותם של ילדים , ובעיקר בילדים משכבות פחות מבוססות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר