3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:88

התאמה בין תכניות הפיתוח לבין התכניות האחרות של בית הספר : רצוי שההכשרה תהיה חלק ממערך מקיף של שינוי בבית הספר ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי ( . ( Stephanie , 2009 אחד המשתנים הקשורים לפיתוח מקצועי אפקטיבי הוא הקשר שלו עם יוזמות נוספות של בית הספר והתאמתו לסדרי העדיפויות של בית הספר ולמטרותיו ( . ( Darling - Hammond et al ,. 2009 יעילותה של הכשרה מקצועית תלויה בכך שתהיה אינטנסיבית ורלוונטית , תשלב תוצרים של ההכשרה בעבודת ההוראה השוטפת ועוד . כן מומלץ שהפיתוח המקצועי יהיה חלק ממערך מקיף של רפורמה כגון רפורמה בית - ספרית או רפורמה במקצוע לימודים , ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי . כאן יצוין כי הרפורמות ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ מעבירות חלק ניכר מהפיתוח המקצועי לתוך המסגרת הבית - ספרית תוך התמקדות בתכנים רלוונטיים לבית הספר ולעבודתו . אלה מגמות מתאימות לתמורות שתוארו כאן , ובשנים הקרובות יהיה צריך לעקוב אחר הצלחת הרפורמות הלכה למעשה . לסיכום : לזהותו של מורה ספציפי יש חשיבות גדולה ולא שנויה במחלוקת בהסבר השונות בהישגי התלמידים . אף שאין מחלוקת על חשיבות מאפייניהם של המורים , התשובה לשאלה מה ממאפייני המורים משפיע על הישגי התלמידים וכיצד הם משפיעים _ פחות ברורה . מאפייני המורים כוללים את : 1 ) תכונותיהם האישיות 2 ) הכשרתם והרקע המקצועי שלהם 3 ) הידע והמיומנויות שלהם 4 ) פרקטיקות ההוראה שהם נוקטים . הניסיונות האמפיריים לבסס קשרים מובהקים בין הישגי התלמידים ובין שלושת הגורמים _ תכונות אישיות , הכשרה , ידע ומיומנויות _ צלחו רק במקצת מן המחקרים . כיום סבורים רוב החוקרים שהקשר המשמעותי ביותר עם הישגי התלמידים הוא של פרקטיקות ההוראה . מאפיינים בולטים של פרקטיקה אפקטיבית שנמצאו במחקר אמפירי הם : 1 ) תפיסת המורה בדבר חשיבותה ומרכזיותה של רכישת כלים ללימוד עצמי על ידי התלמיד 2 ) נכונות המורה לבדוק באופן רציף אם פעולותיו כמורה אפקטיביות ולתקן אותן בהתאם 3 ) הוראה - לשם - הבנה : לימוד החומר באופן שהתלמיד תופס כזמין , היזון חוזר דו - כיווני בין המורה לתלמיד , דפוס פעולה המאפשר לוודא את הבנת החומר והשגת המטרות הלימודיות 4 ) מעקב אחר הצלחת הלמידה והפקת לקחים . גיוס כוח אדם משופר : שיפור מעמד המורים הוא המפתח לגיוס כוח אדם משופר , וניתן להשיגו בעזרת אמצעי מימון אטרקטיביים ומבחני רישוי שיסייעו בסינון המועמדים הבלתי מתאימים ויעבירו מסר לציבור שכדי לעסוק במקצוע ההוראה נדרשים כישורים מיוחדים ולא ברורים מאליהם . על אלה יש להוסיף את שיפור

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר