3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:86

חלשים אין יכולת להשתפר ללא תמיכה מקצועית ולכן אין די בתמריץ החומרי כדי להביא לשיפור אצלם ( . ( Haut & Elliott , 2011 פיתוח כוח אדם במהלך השירות : הספרות המקצועית מצביעה באופן כללי על חשיבותם של תהליכי פיתוח מקצועי בקידום איכות כוח אדם במערכת החינוך ( נבון ושביט , . ( 2012 יש ממצאים , לא רבים , המעידים על קשר הדדי בין הזדמנויות למידה שניתנות למורים בעת שירותם לבין מחויבותם לתפקידם , ובין מחוייבות זו לבין הישגי התלמידים ( & Firestone . ( Pennel , 1993 אף על פי שהבסיס האמפירי לקיומו של קשר ישיר בין פיתוח מקצועי של המורים לבין הישגי התלמידים עדיין ראשוני , יש ממצאים על קשרים רלוונטיים אחרים בין פיתוח מקצועי של המורים _ השתלמויות , הכשרות , משוב לעבודתם , לימוד מעמיתים ועוד _ לבין איכות עבודתם . כך למשל נמצא קשר חיובי בין השתתפות מורים בפיתוח מקצועי כחלק מעבודתם ובין תחושתם כי יש להם שליטה במגוון רחב של שיטות הוראה . % 55 מהמורים במדינות המפותחות מעוניינים להשתתף ביותר פעילויות של פיתוח מקצועי . יותר מ - % 75 מהמורים סברו כי משוב הוא אמצעי מועיל לפיתוח מקצועי שלהם . ככל שמורים שנסקרו קיבלו משוב רחב יותר על היבטים מוגדרים בעבודתם , כן דיווחו שהם בוטחים יותר בכישוריהם בתחומים אלו ( . ( OECD / CERI Iinternational Study , 2012 עם זאת יש להדגיש כי , לפי מקורות שונים , המשוב הנלווה להערכות מערכתיות של איכות מורים ונעשה על ידי מנהל בית הספר בלבד אינו יכול לבוא במקום משוב ראוי : הוא ניתן בתדירות נמוכה מדי , אינו שיטתי , אינו מהימן מספיק והוא מבוסס על חלק קטן בלבד של ההוראה (; Daley & Kim , 2010 . ( Marshal , 2005 ממחקרים עולה כי אחת הדרכים המועילות ביותר למתן משוב היא במסגרת הקהילה הלומדת , שבה מתקיים לימוד של המורים זה מזה תוך מתן משוב הדדי על אופן ההוראה והתמודדות עם סוגיות דידקטיות שונות . כדי שמשוב למורים יהיה אפקטיבי עליו להיות שיטתי ומלווה באמצעים שיסייעו למורה לשפר את ביצועיו : את המשוב ניתן להעביר , לאחר הכשרה מתאימה , בדרכים כגון דיון משותף בסוגיות הנוגעות לפרקטיקה , תצפית של מורים על עבודת מורים עמיתים , הקלטת שיעור ופרסומו בווידאו לצורך ביקורת ולימוד ( , Stephanie . ( 2009 אחת הדרכים המועילות למתן משוב היא מסגרת הקהילה הלומדת , שבה מתקיים לימוד מובנה של מורים זה מזה . בסוגיית הפיתוח המקצועי נמצא בארצות הברית כי % 23 מהמורים מעוניינים ללמוד יותר בנושאים המקצועיים שלהם , % 18 מעוניינים ללמוד על ניהול של אופן הלימוד , % 15 מבקשים להתמקד בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים , % 14 מבקשים להתמקצע בשימוש בטכנולוגיה ( . ( Hattie , 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר