3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:85

גיוס כוח אדם משופר : גיוס מיטבי הוא פונקציה של עידוד אפקטיבי בבחירת מקצוע ההוראה וכן של טיב המיון , ההסמכה וההכשרה . באנגליה פיתחו מאז שנת 2006 שלושים ושניים מסלולים לרכישת מעמד רשמי של מורה מוסמך . למחליטים להתגייס לשירות ניתן מימון מלא ללימודיהם , ולרבים מהם הוענקו גם מלגות קיום . שינוי זה לווה בהעלאה משמעותית של משכורת המורים ובמסע פרסום נרחב , שהביא לגידול של פי שלושה במספר המתעניינים במקצוע ההוראה ולצמצום בפועל של מספר המשרות הפנויות לכדי מחצית . איכות המורים במדינות המפותחות תלויה כיום בעיקר בהצבת רף כניסה גבוה _ גבוה ככל שמספר המתגייסים מאפשר _ ובאיכות ההכשרה הראשונית למקצוע ( OECD / CERI . ( International Study , 2012 המורה חייב להיות מסוגל לזהות למידה נכונה או שגויה , להעריך את תוצאותיה ולהחליט אם ומתי לעבור לאסטרטגיה חלופית . הוא צריך להיות בעל יכולות אלתור , אינטגרציה והפשטה . נמצא גם כי יעילות ההוראה קשורה לשליטה של המורה באקלים הכיתתי וליכולתו לאתגר את התלמיד . שיפור באיכות המורים במדינות המפותחות מושג על ידי הצבת רף כניסה גבוה למקצוע , העלאת רמתה של ההכשרה הראשונית ומאמץ להשאיר כוח אדם איכותי במערכת . בישראל נמצא שכשליש מהמורים מדווחים על חוסר שביעות רצון מעבודתם . מורים רואים במשתנים כגון מתן זמן לתכנון העבודה , תמיכה מקצועית ולימוד בכיתות קטנות תמריצים חשובים לא פחות , לעתים אף יותר , מתמריצים כספיים כגון העלאת שכר הבסיס . אתגר נוסף הוא השארת כוח אדם איכותי במערכת : בין עשירית לבין שליש מהמורים ( הנתונים מבוססים על מחקרים אמריקניים ) מתקשים להתמודד עם השחיקה ונושרים מההוראה או עוברים ללמד במוסד אחר . הסיבות העיקריות לשחיקה הן שכר נמוך , בעיות משמעת וחוסר תמיכה מצד צוות ההוראה ( . ( Cochran - Smith , 2004 במחקר אחר נמצא קשר בין התנהגויות של חוצפה ושל חוסר כבוד מצד התלמידים לבין שחיקה רגשית של המורה ( . ( Bham & Hastings , 2003 בישראל נמצא שכשליש מהמורים מדווחים על חוסר שביעות רצון מעבודתם ( ראמ״ה ומשרד החינוך , _ 2012 חלק ב׳ ) . דוניצה - שמידט וזוזובסקי ( 2012 ) ביצעו מחקר חלוץ לבדיקת נתוני נשירה ותחלופה של מורים בארץ . המחקר נערך ביותר מ - 2000 בתי ספר ממלכתיים מכל הזרמים . בין השאר נבדקו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מול נתוני מחקר - החלוץ . שני המקורות מצביעים על תחלופה גדולה של מורים . לפי נתוני הלשכה , בתום חמש שנים מתחילת העסקתם , מגיע שיעור הנשירה של מורים חדשים ל - % . 45 - 55 בסקר - החלוץ נמצא כי תנועתיות המורים ( כניסה ויציאה ) בבתי הספר שנחקרו נעה בטווח שבין 11 ל - 17 אחוזים בשנה . בישראל כוללות הרפורמות של ׳אופק חדש׳ ( בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים ) ו׳עוז לתמורה׳ , ( בבתי הספר העל - יסודיים ) תכניות להעלאת שכר הבסיס , לשיפור סולמות הקידום המקצועי ולקידום הפיתוח המקצועי של המורים _ כל אלה גורמים שעשויים להביא להישארותו של כוח אדם איכותי במערכת החינוך ( נבון ושביט , . ( 2012 לצד התמריצים הכספיים התורמים להשארת מורים איכותיים במערכת , יש חשיבות רבה לתמריצים פנימיים הקשורים לביצוע התפקיד . ממצאים מראים כי משתנים כמו מתן זמן לתכנון העבודה , תמיכה מקצועית ולימוד בכיתות קטנות נתפסים כמשמעותיים למורים לא פחות ולעתים יותר ממשתנים כספיים ( . ( Hightower et al ,. 2011 דוח על שימוש בתמריצים במערכת החינוך מעלה כי מתן תמריצים חומריים למורים שיפר רק במידה מזערית , אם בכלל , את הישגי התלמידים . מסקנה בולטת של מחברי הדוח היא שיש חשיבות רבה למתן תמיכה מקצועית למורים במקביל למתן התמריצים החומריים , כי במקרים רבים למורים שביצועיהם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר