3.6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן

עמוד:81

לסיכום : המחקר האמפירי בנושא חינוך פלורליסטי בישראל עדיין חלקי ולא מבוסס . עם זאת יש לציין כי למרות הרבגוניות של הערכים הרבים והסותרים לעתים ולמרות המחלוקות בחברה הישראלית , הניסיונות שנערכו בארץ מעידים על האפשרות לקיים דיאלוג מפרה בין פרטים מתרבויות שונות , לחנך לערכים פלורליסטיים ולנסות למצוא מכנה משותף לכלל מרכיבי החברה תוך טיפוח הייחודי ו״קבלת האחר״ ברמה הממלכתית , הבית-ספרית והפרטנית . 3 . 6 . 3 מתן אוטונומיה לבתי ספר מידת האוטונומיה הניתנת לבית הספר כמייצג מגזר , רעיון או אידאולוגיה , שונה מאוד בין מדינה למדינה . סקירת הנעשה בעולם מצביעה על תנודות בין שתי גישות : 1 ) ריכוזית _ תכנית ממלכתית אחידה המאפשרת פיקוח על לימוד המשותף לכלל התלמידים 2 ) גישה המאפשרת מרחב החלטה ואוטונומיה רחבים לבתי הספר כמייצגים מגזר או אידאולוגיה ומקלה בכך על טיפוח המיוחד לבתי הספר האלה . הסוגיה של מתן אוטונומיה לבתי הספר , כפי שהיא עולה מהספרות , אינה נבחנת רק לאור פוטנציאל תרומתה לפלורליזם , אלא גם לאור סוגיות אחרות הכרוכות בהפעלתה , כפי שיודגם בהמשך . אוטונומיה בית -ספרית יכולה לאפשר חריגה ממקצועות הליבה וחשיפה של התלמידים למקצועות אחרים החשובים להתפתחותם . אוטונומיה יכולה לאפשר לבית הספר גם התחדשות , התייעלות , שינויים על פי התמורות החלות בסביבה ואיתור מבעוד מועד של צורכי תלמידים . חסרונותיה של הגישה הריכוזית האחידה : תכנית לימודים אחידה מבוססת על מספר רב יחסית של מקצועות ליבה _ ״מקצועות חובה״ . מחקרים בדקו את ההשלכות והתועלת , מתוך מגמה להרחיב כמה מקצועות ליבה על חשבון המקצועות האחרים . במסגרת מגמה זו ניתנה עדיפות עליונה במשאבים למקצועות הליבה ובעיקר לקריאה , מתמטיקה ומדעים על פני מקצועות אחרים כמו מדעי החברה , פעילות גופנית , שפה זרה ואומנויות . מחקרים רבים הצביעו על הסכנה שכרוכה בכך , והיא שלימוד מקצועות שאינם חלק ממקצועות הליבה , לרבות כאלה הנוגעים לתרבות הפנאי , קשור להתפתחותם של הילדים ולהישגיהם . נמצא למשל שאמנויות מעניינות את התלמידים , מגבירות את המוטיבציה שלהם וגם מסייעות להעלות סטנדרטים מדידים באוריינות קריאה ובחשבון ( Committee on the President ' s . ( Arts and Humanities , 2011 חסרון נוסף של הגישה הריכוזית הוא החשש לפגיעה בילדים מרמה חברתית - כלכלית נמוכה . גישה זו מעמידה בדרך כלל במרכז את המקצועות המדויקים , כך שמקצועות אחרים כגון אמנות עלולים להידחק הצדה . במקרה כזה תלמידים שהוריהם מבוססים עשויים להיחשף למקצועות אלו כחלק מהרקע בבתיהם , ואילו לתלמידים ממעמד חברתי - כלכלי נמוך יש סיכויים נמוכים להיחשף למקצועות אלו כחלק מהתפתחותם ( . ( Berliner , 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר