3.6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן

עמוד:77

תלמיד יש כישרונות ויכולות שראוי לטפח , לרבות מתן מקום ראוי לידע קודם של התלמיד המשתייך לקבוצת מיעוט 3 ) מעורבות תלמידים , מורים ומשפחות 4 ) ציפיות גבוהות מהתלמיד והימנעות מהנטייה השכיחה להצדיק ציפיות נמוכות מתלמידים המשתייכים לקבוצות דלות-אמצעים ולגבש בעבורם תכניות לימוד ברמה נמוכה . אדרבה , מומלץ לגבש פעילויות העשרה מיוחדות לתלמידים האלה , לתמוך בלימוד השפה ולבנות תכניות לימוד אישיות . 5 ) יצירת אקלים בית - ספרי המעודד העצמה וצדק חברתי ( . ( Nieto , 2011 חשוב להימנע מהנטייה השכיחה להצדיק ציפיות נמוכות מתלמידים המשתייכים לקבוצות דלות-אמצעים ולגבש בעבורם תכניות לימוד ברמה נמוכה . מחקר איכותני תומך בחלק ניכר מהעקרונות הללו , ובעיקר בשיתוף התלמידים וההורים בתוכני הלימוד וברגישות לזהויות התרבותיות השונות . המחקר בדק 9 בתי ספר יסודיים ו -12 בתי ספר על - יסודיים בבריטניה שהצליחו להביא תלמידים מקבוצות מיעוט אתניות להישגים משמעותיים . ממצאי המחקר מצביעים על כמה מן הגורמים להצלחה : 1 ) מנהיגות חזקה של מנהלי בתי הספר 2 ) נכונות צוות בית הספר לנסות ולבחון סוגיות שונות הנוגעות לנהלי בית הספר ותכנית הלימודים מנקודת מבטם של התלמידים וההורים 3 ) עבודה יחד עם הילד תוך התחשבות במכלול תכונותיו , יכולותיו ושאיפותיו 4 ) גיבוש דרכי תגובה ברורות לבריונות על רקע גזעי 5 ) ציפיות גבוהות מהתלמידים 6 ) גיבוש שיטות לניטור התקדמות התלמיד 7 ) רגישות לזהויות התלמידים ובמידת האפשר גם התייחסויות להיסטוריה , לשפות ולתרבויות של קבוצות המיעוט והכנסתן לתכנית הלימודים . בבתי הספר שנבדקו התאפשר לתלמידים שימוש בשפת אמם , ולימודי הבחירה כללו שפות המדוברות בקהילה המקומית . מסקנות נוספות של המחקר : נחוצות הכשרות ייעודיות של מנהלים ושל מורים בנושא חינוך אוכלוסיות מגוונות של תלמידים , לרבות סוגיות של מוצא גזעי ואתני , מיומנויות שיחה , תיווך בין תלמידים וקיום דיונים משותפים ( . ( Bourne , Coffin , Creese & Charmian , 1998 אסטרטגיות נוספות בחינוך לרב - תרבותיות : שימוש בדוגמאות , נתונים ומידע הלקוחים ממגוון תרבויות בתחום התוכן הנלמד , התבוננות במושגים ונושאים מנקודות מבט שונות , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות . אסטרטגיות נוספות עשויות אף הן לתמוך בחינוך לרב - תרבותיות : 1 ) אינטגרציה של תכנים _ שימוש בדוגמאות , נתונים ומידע ממגוון תרבויות בתחום התוכן הנלמד 2 ) הבניית הידע _ הבנת מושגים ונושאים מנקודות מבט שונות 3 ) מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , בנייה מחדש של התרבות הבית - ספרית תוך התייחסות שוויונית והעצמה תרבותית ( . ( Banks , 1995 ראוי לציין כי בשנים האחרונות הורחב הלימוד על ערביי ישראל בחינוך העברי ומתוכננת הרחבה של העסקת מורים ערביים בבתי ספר עבריים . אלה צעדים שעשויים לקדם את המגמות שהוצגו כאן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר