3.3 אוריינות והישגים

עמוד:65

על מגבלות בכל הקשור למוטיבציה , התאמה ליכולותיו הספציפיות של התלמיד וקידומו להישגים ( . ( Shahlberg , 2011 ; B lack & William , 2006 ; Stiggins , 2005 מבחנים סטנדרטיים בעלי השפעה רבה במיוחד הם בחינות הבגרות . בארץ נבדקה אפשרות להערכה חלופית לבחינות הבגרות , שתתבסס על שיקול הדעת של צוות בית הספר שבו לומד התלמיד _ ״פרויקט בגרות 2000 ״ . במסגרת הפרויקט נבדקה סוגיית בחינות הבגרות לאור המלצות ועדת בן - פרץ ( . ( 1994 מטרת הפרויקט היתה לבחון דרכים להסמכת בתי ספר עליסודיים להערכת הישגים ומתן ציונים שיהיו שווי ערך לאלה של בחינות הבגרות החיצוניות . במילים אחרות , הערכת התלמיד תבוסס על שקלול ההערכה הפנימית של בית הספר ובחינות הבגרות החיצוניות . במתכונת ניסיונית שהתקיימה בין השנים 1995 ל - 2000 נבחרו 22 בתי ספר תיכוניים מרקע כלכלי חברתי מגוון . ליוותה את הפרויקט ועדה מלווה משותפת למשרד החינוך ולוועד ראשי האוניברסיטאות . בין מסקנות הוועדה : במקצועות הניסוי ניכרו הישגים בתחומים של תפקודי חשיבה גבוהים בצד הישגים בתחומי ידע והבנה . גברה המוטיבציה של התלמידים והמורים , והניסוי תרם להשבחת ההוראה במקצועות שבהם הוא הופעל . יחד עם זאת הוטל עומס רב על המורים וגם על התלמידים ( צוקרמן , . ( 2012 דיון נרחב בסוגיות אלה נמצא בפרסום קודם של היזמה , ״קווים מנחים לרענון מערך האינדיקטורים לחינוך בישראל״ ( יוסטמן , מ׳ ובוקובזה ג׳ , 2010 ) שבו דנה ועדת המומחים במבחנים השונים הנוהגים בארץ ובאיזונים רצויים ואפשריים בין סוגים שונים של משוב והערכה . לסיכום סעיף זה : נראה כי יש בסיס ראשוני של מידע הממחיש כי לצד יתרונותיהם של מבחנים סטנדרטיים יש גם חסרונות שונים ובהם בעיות תוקף וכן בעיות הנובעות מפרשנות ושימוש לא ראויים או לא נכונים בתוצאות , למשל צמצומים בתכנית הלימודים הנלמדת בפועל כתוצאה מהתמקדות בחומר הבחינה , תיוג תלמידים לפי ציוניהם ופגיעה במוטיבציה שלהם ושל המורים להעמיק את הלמידה . הסכנה המרכזית בחסרונות אלה באה לידי ביטוי כאשר לא מתבצעת במקביל הערכה מיטבית לשם למידה . לצד יתרונותיהם נמצא כי מבחנים סטנדרטיים עלולים לגרום התמקדות יתר בנושאים הנמדדים , על חשבון נושאי לימוד אחרים . הם גם מלווים בחרדת בחינות , והפעלת יתר שלהם עלולה לפגוע אפילו ביעד של שיפור ההישגים . מחקרים מעידים על כך שדפוס הורות "חם ומציב גבולות " קשור להסתגלות חיובית לבית הספר בתחום הלימודי , הרגשי והחברתי . 3 . 3 . 4 שיתוף הורים ומשוב הדדי מחקרים מעידים על כך שהשפעת הבית על התפתחותם של ילדים בכלל והסתגלותם לבית הספר בפרט היא רבה ולעתים גם קריטית . השפעה זו באה לידי ביטוי בין השאר ביכולות החברתיות , בשפה , בעמדות , בתפיסת העצמי ( . ( Alexander & Armstrong , 2010 מהמחקרים עולה כי דפוס הורות ״חם ומציב גבולות״ , הכולל מידה רבה של תמיכה יחד עם דרישות להתנהגות בוגרת , ציות לגבולות תוך נכונות לשמוע את הילד והסברת הרציונל העומד בבסיס הדרישות והגבולות _ קשור להסתגלות חיובית לבית הספר בתחום הלימודי , הרגשי והחברתי 20 ראו גם גרינבאום ופריד , . 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר