3.3 אוריינות והישגים

עמוד:64

מבחנים סטנדרטיים חיוניים להשוואות מקומיות , ארציות ובינלאומיות – לצורך תקצוב , חלוקת משאבים והפקת לקחים . 3 . 3 . 3 מבחנים סטנדרטיים בחינות סטנדרטיות מועברות לתלמידים בשכבות גיל מסוימות בכלל בתי הספר . חלק מהבחינות הן ארציות וחלק בינלאומיות . בחינות סטנדרטיות ידועות הן : פיז " ה ( , ( PISA טימס ( , ( TIMMS ( פירלס , ( PIRLS המיצ״ב , וכן בחינות הבגרות ( גם אם אינן מכוילות ) ( צוקרמן , . ( 2012 הדעות על המבחנים הסטנדרטיים וריבוי הבחינות חלוקות . מבחנים אלו עשויים אמנם לסייע בהתמודדות עם המגמה לאחריותיות , מפני שהם מטילים את האחריות על השקעת המשאבים ותוצאותיה על גורמי חינוך ברמות השונות . יש חשיבות רבה לשימוש בתוצאות מבחנים אלו גם לשם השוואות מקומיות , ארציות ובינלאומיות _ לצורך תקצוב , חלוקת משאבים והפקת לקחים ( צוקרמן , . ( 2012 לצד היתרונות יש לבחינות הסטנדרטיות חסרונות בלתי מבוטלים , שעלולים להתלוות למבחנים עקב שימוש שאינו מיטבי . הערכות הנשענות על נתוני המבחנים הסטנדרטיים אינן מספקות את המידע הנדרש לעיצוב תהליך הלמידה השוטף . מעבר לכך יש להערכות כאלה גם השפעות שליליות ובמיוחד צמצום היקפה של תכנית הלימודים הנלמדת בפועל , כתוצאה מהתמקדות בחומר הבחינה , תיוג התלמידים לפי ציוניהם ופגיעה במוטיבציה שלהם ושל המורים להעמיק את הלמידה . ההתמקדות בציונים פוגעת לעתים גם בטוהר הבחינות ( . ( Crooks , 2006 במחקר - על של אלכסנדר וחובריו ( Alexander et al ,. 2012 ) נמצאה הסכמה רחבה בין קבוצות המיקוד ונמצא גם ביסוס מחקרי אמפירי מוצק לכך שהמבחנים הסטנדרטיים הלאומיים מגבילים את אפשרויות הלמידה של הילדים , ונכשלים פעמים רבות באספקת מידע מהימן על התלמיד כפרט , על בתי הספר ועל המגזר והמערכת כמכלול . מבחנים אלה מביאים , לטענת המחקר , להתמקדות יתר בנושאים הנמדדים על חשבון נושאי לימוד אחרים , הם מלווים בחרדת בחינות , ואפילו היעד המוצהר שלהם _ העלאת הסטנדרטים של ההישגים הלימודיים _ עלול להיפגע בפועל כתוצאה מהפעלת - היתר שלהם . מבחינה מחקרית , לפי הדוח , המבחנים הסטנדרטיים אינם מספיק מהימנים , כלומר אינם מדויקים בתוצאותיהם ואינם מספיק תקפים , מפני שאינם מודדים את מה שבאמת חשוב . ( סיבה אחת לחוסר התקפות היא שהמדידה כוללת רק חלק קטן ממה שהיתה אמורה למדוד : ההישגים הלימודיים ) . הדוח מציין כי הערכה והפקה שיטתית של נתונים הן חשובות , ויש לבנותן מחדש באופן שיתמוך בתהליך הלמידה , יקיף את מרב הנושאים הנלמדים וישרת את התלמיד , את המורה ואת התקדמות בית הספר כולו (; Alexander & Harrgreaves , 2007 ; Alexander & Armstrong , 2010 . ( Alexander et la ,. 2012 מחקרים נוספים העלו ממצאים דומים , לרבות אפקט שלילי על המוטיבציה ללמוד ( Harlem , &( Crick , 2003 לחץ ופגיעה ביצירתיות ( . ( Hilton , 2006 מחקרים אחרים מצביעים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר