3.3 אוריינות והישגים

עמוד:62

הספר להצלחה ולהישגים באה לידי ביטוי בעידוד ללמידת תחומים ומקצועות יוקרתיים , בעידודה וגיבושה של תחושת מסוגלות עצמית ריאלית לתלמידים ובמעקב רציף אחר התקדמותו של כל תלמיד . הוכח כי יחסי הגומלין בין מורה לתלמיד ובמיוחד המשוב שנותן המורה הם המשתנים המשמעותיים ביותר מבין אלה המנבאים את הישגי התלמיד . כדי שמשוב יהיה אפקטיבי עליו לבוא ממורה שהתלמיד תופס כאמין . על המשוב להיות קונקרטי , רציף ועקבי ולהתמקד בפעולות שעל התלמיד לבצע כדי להשתפר . כן מומלץ שהמשוב יהיה חלק מהערכה - לשם-למידה , שתתבסס על איסוף נתונים אישיים על למידת התלמיד . 3 . 3 . 2 משוב והערכה - לשם -למידה הטי ( Hattie , 2009 ) ערך מחקר - על בנושא גורמים הקשורים להישגיהם של תלמידים . במחקרו סוכמו יותר מ - 800 מחקרי - על שכיסו בסך הכול 52 , 637 מחקרים . בין המשתנים המשמעותיים ביותר בעוצמתם היו הערכתו העצמית של התלמיד , אמינות המורה ומידת הערכתו כסמכות מקצועית בעיני התלמידים , איכות ההוראה , ההערכה שנותן המורה והמשוב שהוא נותן . מן המחקרים עולה כי המשתנה האחרון שנזכר ( המשוב ) הוא המשתנה היחיד המשמעותי ביותר בכל הקשור להישגי התלמיד . על מנת שהמשוב יהיה אפקטיבי עליו לבוא ממורה שהתלמיד תופס כאמין ומוערך מקצועית , עליו להינתן בדרך ספציפית לתלמיד , להיות קונקרטי , רציף ועקבי ולהתמקד בפעולות שעל התלמיד לבצע כדי להשתפר ( . ( Hattie , 1999 מחקרים נוספים מחזקים את ממצאי מחקר - העל הזה של הטי . אריקסון מצא כי תרגול בתחומי דעת שונים אפקטיבי לתהליכי הלמידה רק כאשר הוא מלווה במשוב קבוע מהמורה לתלמיד ( . ( Erickson et al ,. 2006 המשוב חייב להתייחס לתלמיד כפרט ולתמוך בתהליך היצירה שלו . משוב כזה עשוי לשפר את תפוקתו של התלמיד ( . ( Sadler , 1989 יעדי ההערכה חייבים להיות ממוקדים גם בתהליך הלמידה ולא רק בתוצאה הסופית , כלומר לא בהערכה מסכמת בלבד ( , ( Sammons , Hillman & Mortimore , 1995 אלא בהתאמה ליכולתו , צרכיו והתקדמותו של התלמיד הספציפי ( למשל , ( Zeidner , 1998 ; Kanfer et al ,. 1996 בתכיפות מספקת ובעיתוי מתאים ( למשל Scheerens , 1990 ; Black & William , 1998 ; Erickson . ( et . al ,. 2006 יש לציין כי רק כמחצית מתלמידי ז׳ - ט׳ י׳ - י״א בארץ מדווחים כי הם מקבלים משוב המקדם אותם בתהליך הלמידה ( ראמ״ה , _ 2012 חלק ב׳ ) . על מנת שמשוב יהיה אפקטיבי ויקדם את הישגיו של התלמיד מוצע כי בנוסף לכל האמור לעיל הוא יינתן בדרך של הערכה - לשם - למידה . בדרך זו אוספים באופן רצוף ראיות על הלמידה באמצעות מגוון כלים , מפרשים אותן , מסיקים מהן לגבי מידת ההשגה העכשווית של יעדי ההוראה ונוקטים את הצעדים הנדרשים כדי להמשיך ולהתקדם להשגתם המלאה ( בירנבוים , . ( 2007 הערכה - לשם - למידה ניתנת על ידי המורה לתלמיד לאורך זמן ותוך מתן משוב רצוף במהלך הלמידה . המשוב כולל מידע המאפשר לתלמיד להפיק לקחים ולשנות את אופן ביצועיו הלימודיים , כך שבמהלך הזמן מיומנויותיו משתפרות וכתוצאה מכך גם הישגיו . הערכה זו נושאת אופי של מתן חיזוקים מיידיים וספציפיים , הדגשת ההישגים האינדיווידואליים במשימה ( לא כאלה המתקבלים כתוצאה מתחרות עם אחרים ) ושידור ציפייה שכל תלמיד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר