3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:60

אחסון מידע ושליפתו , גמישות ארגון המידע , היקף המידע וגיוונו ונגישות למידע הרלוונטי מאפשרים פעילות גומלין עצמאית בין הלומד למידע ( אורן , . ( 1995 תלמידים חיים היום במציאות של עולם דיגיטלי ותכנים דיגיטליים ולכן עדיפה סביבה המתאימה לעולמם ( סלומון , . ( 2000 שימוש בטכנולוגיית המידע עשוי לשפר את הגמישות הקוגניטיבית היות שניתן להשתמש במאגרי הידע בצורה גמישה ומסתגלת לדרישות של מצבים שונים ומשתנים . ההיפרטקסט וההיפרמדיה למשל _ שהן חלק מטכנולוגיית המידע _ מאפשרים גישה מיידית לכמויות עצומות של מידע . בנוסף על כך האינטראקציה עם חומרי ההוראה יכולה להיעשות בקצב האישי של הלומד ( המר ועשת - אלקלעי , . ( 2006 מצד שני הציפייה שיתרונותיה של טכנולוגיית המידע יבואו לידי ביטוי בהישגיהם הלימודיים של התלמידים לא התממשה במידה המצופה ( סולומון , ; 2000 המר ועשת - אלקלעי , ; 2006 פורוקוש - ברוך , מיודוסר ונחמיאס , . ( 2012 מחקרים מצביעים על כמה סיבות לכישלון לממש את הציפיות : השיטוט ברחבי רשת המולטימדיה מודרך במידה רבה על ידי המשיכה החזותית של פריטי המידע שבאמצעותם מדלגים בין פריט מידע אחד לאחר . שיטוט כזה הוא בלתי רלוונטי לבניית הבנה עמוקה של הנושא הנחקר או הנלמד ( סלומון , . ( 2000 תלמידים שהם בעלי ידע קודם בתחום הדעת הרלוונטי ויש להם אוריינות דיגיטלית וניסיון בעבודה עם מחשב מצליחים להפיק תועלת משמעותית מעושר המידע שאליו הם נחשפים במהלך שיטוטיהם במערכות ההיפרטקסט . תלמידים שאין להם המיומנויות האלה מפתחים דפוסי למידה הדומים לשלטוט תזזיתי בטלוויזיה : הם מתפתים לדלג בין צמתים לפני שמיצו נושא או רעיון ומפתחים נטייה לק ֶ שב בעל טווח קצר במיוחד ( המר ועשת - אלקלעי , . ( 2006 אף על פי שהטכנולוגיה מאפשרת הסתייעות בלמידה , בתי ספר נוטים עדיין להטמיע את החדשנות הטכנולוגית בפדגוגיה המסורתית . כתוצאה מכך נוצרת אי - התאמה בין הטכנולוגיה לבין שיטות הלמידה שנוקטים המורים . התוצאה היא שבמקרים רבים התקשוב לא רק שאינו מעצים את הלמידה , הוא אף מהווה מכשול למימושה ( סולומון , ; 2000 המר ועשת , ; 2006 פורוקוש - ברוך , מיודוסר ונחמיאס , . ( 2012 מחקרים אמפיריים מחזקים את שנאמר ובמיוחד את הצורך לשתף את המורים בתהליך ולהתאים את תוכני הלימוד ושיטת הלימוד לטכנולוגיה ולמאפייני התלמידים על מנת להביא למימוש הפוטנציאל של התקשוב להשבחת הלמידה ( רוזן , ; 2009 מופת , ; 2010 ; . ( Oakes , 1989 : 192 - 195 ; Tearle , 2003 Kozma , 2008

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר