3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:59

הפוטנציאל הדידקטי של התוכנה , אך תופס אותה בכל זאת ככלי שעשוי לסייע למורה ולבית הספר וכבעל פוטנציאל לאכיפת משמעת ( רייכל וסיימון , . ( 2009 ממצאים אמפיריים הנוגעים להישגי תלמידים : מחקרים אמפיריים מצביעים על כך ששימוש במחשב עשוי לשמש יותר ככלי סיוע יעיל בידי המורה אך בעיקר כאמצעי ופחות כחלופה למורה . מחקר - על שנערך בשנת 2004 בידי ברנרד וחובריו ( Bernard et al ,. 2004 ) בדק את תוצאותיה של למידה מרחוק באמצעים טכנולוגיים שונים ( בעיקר טלוויזיה ומחשב ) בהשוואה ללמידה בכיתה . במחקר זה נמצא כי יכולת הניבוי של הישגיהם הלימודיים של התלמידים היא יותר פונקציה של משתני הוראה וחינוך ופחות של משתני המדיה . מחקר - על של משרד החינוך האמריקני על למידה מקוונת וירטואלית לעומת למידה פנים אל פנים איתר 50 מחקרים שנערכו בין 1996 ל - 2008 ועסקו בשאלה זו . רובם התמקדו באוכלוסייה בוגרת ורק מיעוטם בתלמידי בית ספר . המחקר מצא כי הישגי תלמידים שלמדו בסביבה וירטואלית היו בממוצע טובים יותר מאלה של תלמידים שלמדו בכיתה שבה ההוראה היתה פנים אל פנים . ( מעבר למספר המחקרים הקטן הרלוונטי לאוכלוסיית מערכת החינוך יש לסייג ולומר גם שלא הוכח שלמידה וירטואלית עדיפה על למידת פנים אל פנים , מכיוון שלא היה אפשר לנטרל מחקרית את השפעת תנאי הלימוד ומגבלות זמן הלימוד , שהיו שונים בין שתי השיטות ) . בנוסף לכך נמצא כי השילוב של למידה וירטואלית עם למידה פנים אל פנים הביא להישגים גבוהים יותר מאשר למידה וירטואלית בלבד או למידת פנים אל פנים בלבד ( , Means , Toyama , Murphy . ( Bahia & Jones , 2010 אף שהממצאים האלה מעלים כי שימוש בתקשוב בכיתה אינו יכול לשמש חלופה ללימוד פנים אל פנים , נראה כי יש בו פוטנציאל משמעותי להכשרת התלמיד וכסיוע לעבודת המורה . תקשוב במערכת החינוך עשוי לתרום בכמה דרכים להכשרתו של הבוגר : 1 ) שליטת התלמידים בטכנולוגיית המידע חשובה , כי הטכנולוגיה הזאת היא עצמה סוג של ידע הנדרש כיום ( מיודוסר , ; 1995 פורוקוש - ברוך , מיודוסר ונחמיאס , Fullan ; 2012 . &( Smith , 1999 2 ) לשימוש בתקשוב יש פוטנציאל להשביח ולשפר את תהליך הלמידה ( פורוקוש - ברוך , מיודוסר ונחמיאס , . ( Fullan & Smith , 1999 ; 2012 מחשב עשוי לשמש כלי עזר יעיל בידי המורה , אך לא תחליף לו . מעבר ליכולתו של התקשוב להשביח את תהליך הלמידה , שליטת התלמידים בטכנולוגיית המידע חשובה גם כשלעצמה , כי גם הטכנולוגיה היא סוג של ידע הנדרש כיום . חיוניות השימוש בטכנולוגיית מידע כסוג של ידע שיש להכשיר את התלמיד לשימוש בו נשענת על ממצאים בעניין שינויים בשוק העבודה המתפתח והעתידי ועל הדרישה של אנשי מקצוע שבתי הספר יכינו את בוגריהם כראוי לעולם שבו הם אמורים לתפקד ולעבוד ( כמפורט בסעיף . ( 2 . 1 חיוניות השימוש בטכנולוגיה לצורך השבחת הלמידה עצמה טעונה הנמקה ואישוש . מצד אחד יש יתרונות ברורים הגלומים בטכנולוגיות העדכניות ועשויים לתמוך בתהליך הלמידה :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר