3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:57

שימוש שמורים עושים בעקרונות אלו מסייע להם להבנת נורמות של דיאלוג מאתגר ומחייב בכיתותיהם . המורים נוקטים מגוון התערבויות במגמה לסייע לתלמידים להעמיק וללטש את אופן החשיבה שלהם , לכוונן את עצמם לדברי עמיתיהם , להקשיב להם בתשומת לב ולהגיב באופן מושכל להנמקות הזולת . דוגמאות להתערבויות כאלה של המורים הן : חזרה על תרומתו המילולית של תלמיד תוך בחינת מידת ההבנה של עמיתיו לנאמר , בקשה מתלמיד לחזור על הנמקותיו של תלמיד אחר , בקשה מתלמיד להוסיף את הנמקותיו לאלה של חברו , עידוד של התלמיד להמשיך ולתרום , בקשה מתלמיד להבהיר את הסיבות לעמדתו , שילוב של פסק זמן לחשיבה בתוך השיח ( . ( Lefstein & Snell , 2013 נראה כי הידע המצטבר בעקבות המחקרים האמפיריים אכן מצביע על דפוס יציב של קשר משמעותי בין שיח אקדמי פורה לבין הבנה מעמיקה של החומר ויכולת שמירה על הידע הנרכש ושימוש בו לצרכים שונים בעתיד . לאור האמור עולה השאלה כיצד השתתפות בדיון קצר יחסית עשויה לתמוך בשינוי ארוך - טווח הכולל העברה . לשאלה זו אפשר להציע כמה תשובות אפשריות : 1 ) הסבר שהתלמיד עצמו נותן מעמיק בתודעתו את זיכרון הידע הנרכש . 2 ) שיח אחריותני מביא לחשיפתם של הילדים לשפה ולמושגים המספקים להם דרך לבטא טיעונים באופן המקובל על החברה . 3 ) הניסיון הנרכש בדיון העוסק בבעיה בודדת לאורך זמן מאפשר העמקה והתמודדות אינטנסיבית עם קשיים . 4 ) ילדים השונים זה מזה ביכולתיהם השפתיות עשויים לשפר בדרך זו את שפתם ובעקבותיה ישתפרו גם יכולותיהם החברתיות התומכות בהישגים לימודיים ( . ( Resnick , Michaels , & O ' connor , 2010 לסיכום : נראה כי הידע המצטבר מהמחקרים האמפיריים מצביע על כמה אסטרטגיות מבטיחות לפיתוח למידה מעמיקה לשם העברה ולרכישת מיומנויות המאה ה - : 21 פיתוח למידה מעמיקה , יכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים פיתוח מטא -קוגניציה הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי _ שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים . להלן מספר פעולות מעשיות שהציעה ועדת המומחים האמריקאית ( , ( NRC , 2012 פעולות שיש בהן כדי לקדם הוראה מסוג זה : . 1 עידוד התלמידים לפיתוח יכולת להבין את הנלמד . דוגמאות להתערבויות כאלה של המורים הן למשל חזרה על תרומתו המילולית של תלמיד תוך בחינת מידת ההבנה של עמיתיו לנאמר , בקשה מתלמיד לחזור על הנמקותיו של תלמיד אחר , בקשה מתלמיד להוסיף את הנמקותיו לאלה של חברו , עידוד של התלמיד להמשיך ולתרום , בקשה מתלמיד להבהיר את הסיבות לעמדתו , שילוב של פסק זמן לחשיבה בתוך השיח .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר