3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:53

3 . 2 מיומנויות המאה ה - 21 תנאים חברתיים ותעסוקתיים משתנים מעמידים לפני בוגרי בתי הספר אתגרים שלקראתם אי אפשר להכשירם בכלים המסורתיים . אתגרים אלו מחייבים יישומים גמישים בהקשרים חדשים ולא - מוכרים של ידע ושל מיומנויות . אימון ושינון של עובדות , ללא דרישה להסבר והיסק , מייצרים ידע שנידון להיעלמות " מיד לאחר הבחינה הקרובה " . 3 . 2 . 1 רכישת מיומנויות המאה ה - 21 בקבוצת מיומנויות המאה ה - 21 שפורטו לעיל ( בסעיף 2 . 1 . 3 ) כללנו את אלה : יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע תוך חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין-אישית ועבודת צוות , טרנספורמציה של ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולות ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית , ניהול עצמי וניהול זמן . השאלה המרכזית שבה נתמקד כאן היא כיצד להקנות לתלמידים את הידע הנדרש לצורך שימוש במיומנויות הללו , באופן שיאפשר להם להשתמש במיומנויות שנרכשו לצרכים שונים ומגוונים , בתקופת לימודיהם וגם לאחר מכן כבוגרים . ממקורות שונים עולה כי בהיעדר הזדמנויות ליישום הידע הנלמד או לשחזור ואחזור שלו , כמות הידע שמשתמר היא זעומה . יש גם פער גדול בין הבנת עקרונות מדעיים לבין היכולת ליישמם ( . ( Broudy , 1977 נטען כיום כי אימון ושינון של עובדות , ללא דרישה להסבר והיסק , מייצרים ידע שנידון להיעלמות ״מיד לאחר הבחינה הקרובה״ ( . ( Resnick , 2010 נחוצה אם כן ״העברה״ ( Transfer ) שתאפשר שימוש בידע לאורך זמן תוך אחזורו ויישומו בהקשרים שונים מאלה שבהם נלמד ( פורטס , . ( 2011 תמיכה לטענה בדבר חיוניות בנייתו של ידע המאפשר העברה ניתן למצוא במסקנתה של ועדת מומחים של מועצת המחקר הלאומית האמריקנית ( NRC ) של האקדמיה הלאומית האמריקאית , ולפיה הבנה משמעותית של כמה רעיונות מרכזיים עדיפה על הבנה שטחית של רעיונות רבים . בסיס איתן של ידע וכשירויות ליבה עדיפים על פיסות מידע רבות ומנותקות המשוננות ונשכחות מיד עם סיום המבחן ( , Duschell . ( Schweinergruber & Shouse , 2007 העברת ידע והשלכותיה על מיומנויות המאה ה -21 נדונה גם בוועדת מומחים נוספת שהקימה האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית , שבדקה וסיכמה מחקרים בנושא זה ( . ( NRC , 2012 בין הממצאים : נמצא קשר עקבי חיובי ( ממוצע בעוצמתו ) בין מיומנויות קוגניטיביות של התלמידים לבין הצלחתם בעתיד בתחומים של השכלה וקריירה . בגיל בית ספר יסודי יכולות קוגניטיביות של התלמיד הן מנבאים טובים לציונים , ואילו בתיכון ובמכללות יכולות אלו הן מנבאים פחות טובים . חוקרים שונים טוענים כי העברה ניתן לקדם באמצעות שיבוץ הנלמד בנסיבות שונות , למידה בהקשר של בעיות קונקרטיות רלוונטיות וקבלת הזדמנות ליישום הלמידה בהקשרים שונים ( פורטס , . ( 2011 העברה מוצלחת תתרחש כאשר תלמיד נוכח , תוך כדי התנסות , ברלוונטיות של למידת הנושא המסוים לחיי היום - יום שלו ( . ( Gilbert , Bulte , Plot , 2010 מכאן שלמידת נושא , כדאי שתהיה קשורה לסוגיה אותנטית הדורשת פתרון או לאירוע אקטואלי המתרחש 17 ראו גם אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ( המזכירות הפדגוגית ) . 18 ראו נספח _ 5 תקציר סקירות מדעיות של : קליין ופורטס ( , ( 2102 של מטיאש וקליין ( 2102 ) ושל מטיאש ( . ( 2102

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר