3.1 הקדמה

עמוד:49

. 3 מטרות חינוכיות ואופן השגתן פרק זה יעסוק ב- 3 . 2 מיומנויות המאה ה -21 3 . 3 אוריינות והישגים 3 . 4 שוויון הזדמנויות 3 . 5 התנהגות חברתית נאותה 3 . 6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן 3 . 7 האיכות המקצועית של המורים 3 . 8 תרומת המנהל כמנהיג 3 . 9 משרד החינוך ותרומתו להשגת המטרות הוועדה בחרה להתמקד בבעיות הנוגעות לחינוך לחברה של דעת ( הקניית מיומנויות המאה ה - , 21 ידע ואוריינות , הישגים לימודיים ) ובבעיות הנוגעות לחינוך לחברה של תרבות ( התנהגות חברתית נאותה , טיפוח המייחד כל אחת מהאוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן ) . 3 . 1 הקדמה בפרק הקודם פורטו תמורות שחלו במערכת החינוך ובסביבתה ואשר משפיעות על תפקודה , ובסיכום סעיפיו השונים הוצגו בעיות דוחקות הדורשות מענה . הוועדה בחרה להתמקד במטרות שהשגתן _ אם להסתמך על ספרות עדכנית שתוצג בסעיפים הבאים _ עשויה לתת פתרון לבעיות אלו . הבעיות נוגעות לחינוך לחברה של דעת ( הקניית מיומנויות המאה ה - , 21 ידע ואוריינות , הישגים לימודיים ) ולחינוך לחברה של תרבות ( התנהגות חברתית נאותה , טיפוח של המאפיינים המייחדים כל אחת מהאוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן , טיפוח המיוחד והשונה לכל מרכיב באוכלוסיה ) . בחירה זו ניזונה מההכרה בחשיבות שני ההיבטים האלה _ חינוך לדעת וחינוך לתרבות _ כהכנה לחיים ולהשתלבות בחברה המודרנית התובענית . חינוך לחברה של דעת מחייב הוראה שמשלבת מיומנויות עם ידע , כי ללא מיומנויות , הלמידה מסתכמת בזכירה , שינון עובדות והתנסות פסיבית . מטרת הלמידה במאה ה - 21 היא טיפוח תלמידים שנוטלים סיכונים אינטלקטואליים וכן טיפוח קהילות בית - ספריות שבהן כל אחד יכול ללמוד . בהשוואה לעבר עומדים לרשות התלמידים במאה ה - 21 כלים טובים יותר , המאפשרים להם למצוא , לרכוש ואפילו ליצור ידע במהירות רבה יותר מקודמיהם . טיפוח הידע והמיומנויות של התלמידים באמצעות הכלים הפדגוגיים , הטכנולוגיים והאחרים העומדים לרשותם צריך אפוא להיות יעד מרכזי של מערכת החינוך . יעד זה חשוב במיוחד על 15 ראו גם נספח מס ' 1 תרשים 2 ״מטרות חינוך הנגזרות מהתמורות ומשתנים תומכים״ .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר