3. מטרות חינוכיות ואופן השגתן

עמוד:52

טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן הבעיה : החברה הישראלית מאופיינת בריבוי של תת - חברות ותרבויות נבדלות זו מזו ובמידה רבה אף מנוכרות זו לזו . המטרה : טיפוח המייחד כל אחת מהאוכלוסיות השונות בחברה הישראלית , תוך הבניית המשותף לכלל מרכיביה _ הקניית ידע , שפה , תרבות , היסטוריה ומורשת הייחודיים לכל אוכלוסייה , מעורבות ותרומה לקהילה ולחברה הישראלית ככלל . בפרק זה נאסף חומר אמפירי על כל אחת מהמטרות שהוגדרו . נעשה מאמץ לענות ככל הניתן על השאלות הבאות : מה המשתנים היכולים לסייע במימוש המטרה ? מה המשתנים שיש בהם כדי להקשות על השגת המטרה ? האם יש קשר בין השגת מטרה אחת למימוש מטרות אחרות , ואם כן מה מהות הקשר ? החומר האמפירי שנאסף ונסקר כדי לענות על שאלות אלו נחלק לשלושה סוגים : 1 ) מחקר ֵ י -על או סקירות מסכמות של מחקר מהשנים האחרונות 2 ) מחקרים בודדים שיש להם ערך מוסף משמעותי 3 ) מחקרים מיוחדים להקשר הישראלי . במרבית הסעיפים נעשה מאמץ להגיע למחקרי - על או לסקירות מסכמות ולעבות אותם במחקרים בודדים שיש בהם עניין מיוחד וכן במחקרים שעשויים לתרום להבנת המיוחד במערכת החינוך בישראל . בסעיף 3 . 6 הדגשים שונים משתי סיבות : האחת היא שסעיף זה עוסק בטיפוח האוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן ולכן , מטבע הדברים , שמנו בו דגש רב יותר על הצגת המחקרים הרלוונטיים לניסיון הישראלי . השנייה היא שבמרבית הנושאים הנדונים בו טרם התגבש בסיס מוצק של ידע , והמחקר הבינלאומי הרלוונטי ברובו ראשוני . כלל החומר האמפירי משלושת הסוגים האלה ( מחקרי - על , מחקרים שיש בהם עניין מיוחד וכאלה הרלוונטיים במיוחד לארץ ) סווג בנפרד לגבי כל נושא בהתאם לרמת הביסוס המחקרי שמצאנו בעת כתיבת המסמך : 1 ) חומר שיש לגביו בסיס אמפירי ראשוני 2 ) חומר שיש לגביו בסיס אמפירי חלקי 3 ) חומר שיש לגביו בסיס אמפירי מוצק . פרק זה דן במשתנים שיכולים לסייע במימוש מטרות החינוך , ובאלה המקשים על מימושן . כן יש בו התייחסות לשאלה אם יש קשר בין השגת מטרה אחת למימוש מטרות אחרות . הבסיס האמפירי לפרק זה מורכב ממחקרי - על או סקירות מסכמות , מחקרים בודדים בעלי ערך מוסף רלוונטי ומחקרים מיוחדים להקשר הישראלי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר