2.4 שינויים חברתיים בישראל

עמוד:44

בבית הספר . 35 אחוז מהצעירים ו - 42 אחוז מהבוגרים מדווחים על השחתת רכוש בית הספר בשנה האחרונה . 20 אחוז מהבוגרים ו - 5 אחוזים מהצעירים מעשנים לפחות פעם בשבוע , ואחוז דומה משתכר פעם בשבוע ( שרף ומייזלס , . ( 2005 כן התברר שבין התלמידים גבוה שיעורם של אלה המרגישים שבית הספר אינו מקום בטוח בעבורם והם חוששים מתופעות של אלימות כלפיהם מצד ילדים אחרים . תלמידים מכל המגזרים אף מדווחים על פגיעה רגשית מצד המורים . בחברה הערבית מדווחים גם על פגיעות פיזיות בתלמידים על ידי מורים . לגבי מאפייני הילדים האלימים יש ממצאים שונים . תלמידים המדווחים על היותם קורבנות מדווחים פעמים רבות גם על היותם אלימים כלפי אחרים . הבעיה מתמקדת בעיקר בבתי ספר יסודיים , בקרב בנים , ובאוכלוסייה של משפחות מרקע כלכלי - חברתי נמוך . בעיה מרכזית שעליה מדווחים מנהלים המנסים להתמודד עם תופעת האלימות היא שאין מספיק שיתוף פעולה עם מערכות בסביבת בית הספר ( בנבנישתי , חורי - כסאברי , ואסטור , . ( 2008 מחקרים עדכניים יותר העלו כי במרבית מדדי האלימות במערכת החינוך בישראל ניכרת מגמת שיפור בין 2010 ל - : 2011 אלימות קשה , אלימות חברתית , אלימות מצד הצוות וכלפי הצוות , אלימות מינית , אלימות בהסעות , אלימות לאחר שתיית אלכוהול _ בכל אלה נרשמה ירידה . שיפור רב במיוחד התגלה בבתי ספר דוברי ערבית ובעיקר בגילאי ד׳ - ו׳ , ז׳ - ט׳ ( ראמ״ה , . ( 2011 עם זאת מציינים שביט ובלנק ( 2010 ) כי לפי ממצאיהם , רמת המשמעת של התלמידים בישראל נמוכה עדיין בהשוואה לשאר המדינות המפותחות . סיבות אפשריות לבעיות המשמעת הן פיחות בסמכות ההורים ( , ( Coleman , 1990 פיחות במעמדו המקצועי של המורה ( בן - פרץ , ; 2009 שרף ומייזלס , , ( 2005 ואולי גם השפעה נלווית לשקיעת האידאולוגיות המרכזיות . חוקרים העוסקים במערכת החינוך מתארים מצב של משבר ערכים בחינוך . למשבר זה ביטויים שונים כגון תחושות של צעירים בדבר ״אובדן משמעות״ ו״חיים נטולי מצפן ערכי״ . יש אמנם חוקרים הסבורים שהטענה כי הדור הנוכחי סובל מפיחות מוסרי אינה מבוססת דיה . עם זאת יש בספרות המקצועית עדויות למשבר ולתוצאותיו , ובהן דיכאון בקרב צעירים , הצהרה שכיחה על אובדן משמעות , שימוש גובר בסמים ואלכוהול ( שריד , . ( 2012 אחד המחקרים מראה נטייה גוברת לאלימות , שימוש בסמים ושיעורי הפלות גבוהים בקבוצת הגיל . ( British Social Trends , 2002 ) 24 - 14 לצד הירידה בסמכות ההורית והעברת תפקידי חינוך מהבית לבית הספר , אפשר למצוא דרישה של הורים ליתר מעורבות בנעשה בבית הספר . ההיענות לדרישה בישראל מתבטאת בין השאר במדיניות מוצהרת של משרד החינוך התומכת בשיתוף הורים , במעבר מידע הדדי בין בתי הספר להורים ואף בקבלת אישור ההורים במקרים מסוימים . ( . ( Yona , 2000 14 נתונים נוספים מהמחקר : % 48 מהצעירים ו - % 79 מהבוגרים מדווחים על ״הברזה משיעורים״ ; % 85 מהצעירים ו - % 87 מהבוגרים מדווחים על העתקת שיעורי בית ; % 50 מהצעירים ו - % 60 מהבוגרים מעידים שהרימו קול על מורה ; % 53 מהמשיבים מדווחים שבכיתה יש רעש ומהומה לעתים קרובות ; % 50 מהתלמידים בכיתה משתעממים לעתים קרובות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר