2.2 שוק חופשי, גלובליזציה ופלורליזם

עמוד:31

האחרים . לפערים אלו יש כמובן השלכות על היקף המשאבים הכספיים שבידי משפחות משכילות , רובן אמידות יותר , לבין משפחות משכילות פחות , רובן ממעמד נמוך , וממילא על הפער במשאבים שבני המעמדות השונים יכולים לספק לילדיהם . ב ) אבטלה פוגעת בעיקר במשפחות מעוטות - אמצעים , היא יוצרת מצב משברי במשפחות אלו ועלולה לפגוע גם בבריאות הנפשית של ההורה . מצב זה משפיע כמובן באופן שלילי על תפקודם של ילדי המשפחה ( . ( Duncan & Murnane , 2011 סך הגורמים שתוארו מביא לתהליך של מעגל קסמים שלילי : יצירת פערים ברמת החינוך בין המעמדות גורמת להקטנת יכולת ההשתכרות של ילדי הדור הבא , שגורמת בתורה להגדלת אי - השוויון בהכנסות , שגורמת להאצה נוספת בפערים בחינוך . למעשה עולה מן הממצאים כי פערים משמעותיים בין רמות הכנסה שונות של משפחות תלמידים מסבירים פערים בהישגים לימודיים טוב יותר מאשר השתייכות גזעית או אתנית ( . ( Duncan & Murnane , 2011 זכויות הילד למימוש הזדמנויות ופיתוח אישי במסגרת לימודיו : המעבר לפלורליזם והדגשת זכויות הפרט הביאו להתחשבות רבה יותר בצורכי התלמיד כאינדיווידואל , תוך מגמה להתאים את תכנית הלימוד לצרכיו האישיים . במערכת החינוך כיום נעשה ניסיון לשלב בין הצרכים הכלכליים - לאומיים לבין העדפות התלמיד , כישוריו וצרכיו ( , Payne . ( 2002 ההתחשבות בצורכי הילד , בכלל זה בתפקידו כתלמיד , באה לידי ביטוי בין השאר בכך שהאוטונומיה שפעם החלה במכללה ( קולג׳ ) מתחילה כיום כבר בבית הספר העל -יסודי ( . ( Coleman , 1990 זכויותיו של הילד לבחירה אישית של תכנית הלימודים שלו , לפי צרכיו , יכולותיו ושאיפותיו האישיות _ תוך התחשבות בגילו ובכושרו לקבל בעצמו בהדרגה החלטות הנוגעות לעתידו _ מתרחבות והולכות ( מייזלס , ; 2012 אבישי ורוטנברג , Tryack , 1974 ; ; 2012 . ( Payne , 2002 הדגש על זכויות הפרט בחברה העכשווית מתבטא גם בהתאמה אישית של תכנית הלימודים לכל ילד ואף בהתחשבות בבחירה האישית שלו . השקעה רבה יותר של הורים בקידומם האישי או בשעות עבודה הכרחיות למחיה הביאה להעברת האחריות לנושאים שונים מההורים לבית הספר ולצמצום הסמכות ההורית . עם זאת ניכרת דרישה של הורים ליתר מעורבות בנעשה בבית הספר . ירידה בסמכות ההורית ובעיות משמעת : ההתפתחויות החברתיות במאות האחרונות הביאו לשינויים מהותיים בתפקיד ההורים ובתפקיד בית הספר בכל הקשור לחינוך . בכל אחד משלושת סוגי החברות _ החקלאית , התעשייתית , וחברת השפע _ התפתח מודל בית -ספרי המתאים לו . בין המאפיינים שמונה קולמן ( : ( Coleman , 1990 בחברה החקלאית הכפרית המשפחה מייצרת את צרכיה בעצמה , רמת החיים היא מינימלית והמקצוע עובר מאב לבן , כך שאין לבית הספר תפקיד של הכשרת הילדים למקצוע . תפקיד בית הספר בחברה כזאת הוא להגן על הילד ולהרחיב את אופקיו ואפשרויותיו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר